‘De beste blik is een brede blik’

Hoe kunt u zich als CHRO het beste verhouden tot de toekomst? Met een brede blik, klinkt het tijdens de Modern Business Summit van Oracle.

De Modern Business Summit begint met een lofzang op de cloud. Zo staat op het grote podium van congrescentrum Spant in Bussum een muzikant met een elektrische gitaar. Terwijl hij speelt, krijgt het publiek een monoloog te horen over hoe verbonden data deel zijn gaan uitmaken van ons leven. Van het vinden van een nieuwe baan tot aan de kortste route naar kantoor, “data helpen je om te komen waar je wilt zijn”.

De dag staat dan ook in het teken van een digitale reis, zegt even later Wilfred Scholman. De directeur van Oracle Nederland opent het evenement dat zo’n 650 bezoekers mag verwelkomen, onder wie ook CHRO’s. Voor hen is tijdens deze dag een track uitgezet over de workforce van de toekomst. Daarbij vormt de rode draad steeds de vraag: wat betekent digitalisering voor mijn organisatie en voor mij als executive?

Brede blik

De eerste spreker die deze vraag probeert te beantwoorden, is Yuri van Geest, initiatiefnemer van Singularity University Nederland. Hij geeft het publiek een blik op de toekomst. Daarbij is de beste blik hierop volgens hem een brede blik. “De wereld verandert zo snel dat het niet meer werkt als we het verleden blijven projecteren op de toekomst. We moeten in plaats daarvan meer om ons heen kijken.”

En om zich heen kijken, is wat Van Geest doet. Volgens hem gaan in China de technologische ontwikkelingen “twee keer sneller” dan in Silicon Valley. Ook denkt hij dat daar, meer dan bij ons, sprake is van verbinding. “In het westen zijn we te eendimensionaal. We zien onszelf als geatomiseerd en denken vooral vanuit concurrentie.” Hij pleit daarom voor verbindend leiderschap.

Volgens Van Geest zijn leiders daarmee beter toegerust op een realiteit die een “permanent museum” is. Om daarin vooruit te komen, moeten zij niet alleen hun hoofd, maar ook hun hart gebruiken. “Laten we de nieuwe golf pakken, verbinding zoeken en de wolken aanraken”, besluit hij zijn verhaal. Hij wijst op zijn shirt met daarop Jimi Hendrix, die onder meer het album Kiss the Sky voortbracht.

Grote stap

De volgende spreker grijpt in zijn verhaal ook terug op de jaren zestig. Juergen Lindner, Senior Vice President van Oracle, vertelt het publiek dat hij aan het eind van dat decennium is geboren, slechts vijf minuten nadat Neil Armstrong de eerste voet op de maan zette. Sinds die ‘grote stap voor de mensheid’ is de samenwerking tussen mens en machine hem blijven fascineren.

Hij geeft voorbeelden van zulke samenwerkingen, zoals sportschoenen waarvoor je in de winkel eerst op de loopband gaat staan. Vervolgens rollen ze gepersonaliseerd uit een 3D-printer. Het lijkt de zoveelste nieuwigheid, maar heeft ook ingrijpende gevolgen voor businessmodellen en ketens. Om op die manier te innoveren, heb je volgens Lindner ‘digitaal IQ’ nodig in de organisatie.

Net zo gefascineerd is hij door de elektrische auto’s van Tesla. “Bij een Tesla is het alsof je rijdt in een iPhone. Je staat ’s ochtends vroeg op en je ontdekt dat er alweer een nieuwe feature is uitgebracht voor je auto.” Hij ziet hier een parallel met de cloud, want “het gaat om de vraag: hoe kun je een idee onmiddellijk naar de klant brengen? Technologie maakt dit mogelijk.”

Black box

Even later spreken we Lindner persoonlijk. Hoe kijkt hij naar technologische ontwikkelingen in de komende vijf jaar? “Ik denk dat technologie zich verder zal ontwikkelen binnen het kader van User Experience. Systemen zullen zo worden vormgegeven dat je er een gesprek mee kunt aanknopen als met een mens. Voorbeelden hiervan zijn de digitale assistenten die je nu al hebt.”

Daarnaast denkt hij dat HR straks beter talent kan ontdekken. “Met algoritmes kun je uit duizenden kandidaten betrouwbaar voorspellen wie in een functie succesvol zal zijn. Daarmee kun je bias uit de weg gaan.” Maar werken algoritmes niet juist vooroordelen in de hand? Lindner: “Dat is niet het geval als algoritmes open en transparant zijn. Software mag dan ook geen black box zijn.”

Ten slotte zullen veel functies evolueren. “Managers zullen meer een coachende rol gaan aannemen, ondersteund door data. Ook zal het mogelijk zijn om met hyperpersonalisering individuele leerprogramma’s voor werknemers te creëren. Dat doe je dan op basis van data over iemands carrièrepad. Op die manier kan iedereen zich op zijn eigen manier ontwikkelen.”

Social enterprise

Slimmer leren komt ook naar voren in het middagprogramma van de Modern Business Summit. Zo geeft Director Bastiaan Karlas van Deloitte Consulting een presentatie over het Global Human Capital Trends Report 2019. Dit internationale onderzoek richt zich oorspronkelijk alleen op HR, maar is verbreed tot de social enterprise, oftewel een organisatie die zich als een goed burger gedraagt.

Leren in de flow van het leven is de belangrijkste trend die hij in deze context onderscheidt. “Het is nog te veel zo dat één manier van leren voor iedereen moet werken. Leren moet daarom helemaal anders. Zo geeft 86 procent in ons onderzoek aan dat we de manier waarop dit gebeurt opnieuw moeten uitvinden, terwijl slechts 10 procent aangeeft hier klaar voor te zijn.”

Traditioneel worden werknemers vooral bijgespijkerd in klassieke trainingen. Maar in plaats van werknemers uit hun werkproces te halen en extern op training te sturen, moet het juist onderdeel worden van het werk. Tegelijk wordt leren meer persoonlijk en krijgt het een levenslang karakter. Wie geïnteresseerd is in de overige trends, kan het rapport van Deloitte kosteloos downloaden.

Digitale transformatie

Later op de dag komt ook nog een succesvolle digitale transformatie aan bod. Zo vertelt Global Manager Michel Bresser van Stolt-Nielsen hoe HR en IT de handen ineensloegen om digitale HR vorm te geven. Het internationale transport- en opslagbedrijf in bulkchemicaliën koos hierbij voor Oracle als cloudleverancier voor wat betreft self-service, analytics, compensation en talent.

De User Experience was een belangrijke afweging bij deze keuze. Bresser: “HR-systemen zijn bij uitstek systemen die het hele bedrijf gebruikt, maar ook weer niet elke dag. Daarom moeten ze heel intuïtief zijn, zodat gebruikers zich niet steeds hoeven af te vragen hoe het ook alweer werkt.” Daarbij had Oracle volgens hem meer de ‘wow-factor’ dan andere partijen die in de race waren.

Bresser geeft ten slotte nog enkele tips voor een geslaagde digitale transformatie. Zo moet iedereen aangehaakt zijn: “Je moet het zien als een veranderproject en iedereen meekrijgen. Laat dingen bijvoorbeeld zien op je tablet, want zien is geloven. Daarnaast zorg ik ervoor dat de business bij alle workshops zit, designbeslissingen neemt en maandelijkse nieuwsbrieven krijgt.”