De strijd om AI-talent wordt almaar heviger; mensen moeten het verschil gaan maken

Beeld: Cash Macanaya on Unsplash
In de jacht op AI-talenten worden steeds grotere wervingsbonussen gebruikt. CEO Mark Zuckerberg van Meta liet deze zomer weten 100 miljoen dollar over te hebben voor toptalent.
De AI-hype bevindt zich niet alleen op de beurs, maar ook op de arbeidsmarkt, stelt AG Connect vast in een recent artikel. De strijd om goed en gekwalificeerd personeel te vinden met voldoende kennis van kunstmatige intelligentie wordt steeds heviger.
Ook kleinere techbedrijven doen mee
Uit onderzoek van J. Thelander Consulting blijkt dat deze strijd niet alleen bij de Meta’s en OpenAI’s van de wereld gestreden wordt, maar ook in toenemende mate bij de kleinere techbedrijven. Het bedrijf ondervroeg 153 partijen en kwam erachter dat er regelmatig bedragen van 200.000 dollar geboden werden om data-analisten met kennis van machine learning aan te trekken.
Dat techbedrijven ineens bereid lijken om gigantische bedragen te investeren in het vinden van AI-talent, komt niet helemaal uit de lucht vallen. Vooral AI-makers zijn zich gaan realiseren dat AI-modellen niet simpelweg beter werden door er meer computerkracht tegenaan te gooien. De mens maakt het verschil, is nu het algemene idee. Op dit moment lijkt zich dat vooral te uitten in het vinden van de beste en slimste medewerkers die daadwerkelijk de volgende stap in AI kunnen bedenken en ontwikkelen.
Valkuil bij aannemen van AI-talent
Tegelijk lijkt een belangrijke valkuil in de AI-wereld nog niet gedicht te worden, concludeert AG Connect: er worden relatief korte contracten getekend. AI-talent wordt met een lucratieve deal binnengehaald, maar gaat vervolgens na enkele maanden met zijn kwaliteiten en nieuwe ervaring onder de arm bij een ander bedrijf aan de slag, of start een eigen bedrijf.
Dat laatste is ontwikkeling die de AI-talenten zelf teweeg hebben gebracht, omdat ze goed in de markt liggen. Dit heeft ook uitwerking op de dynamiek binnen de bedrijven die mensen aannemen met monsterbonussen. Bestaande werknemers zullen hierdoor ook hogere eisen gaan stellen, of wellicht makkelijker vertrekken, om overduidelijke redenen.
In deze collegereeks, georganiseerd door TIAS School for Business and Society en HR Academy, ligt de focus op de invloed van AI op de organisatie als geheel. Vooraanstaande experts koppelen academische inzichten aan praktijkvoorbeelden, zodat je AI effectief kunt inzetten binnen HR en de organisatie toekomstbestendig maakt.
KPMG: CEO’s mikken op AI, mensen en duurzaamheid
De strijd om AI-talent is voorlopig duidelijk nog niet gestreden. Ook KPMG stelt vast dat investeringen in AI-deskundigen gaan toenemen bij grote organisaties. Dat blijkt uit de jaarlijkse CEO Outlook van het internationale accountants- en adviesbedrijf. AI, mensen en duurzaamheid zijn de prioriteiten, kwam uit het wereldwijde onderzoek waarbij 1300 CEO’s zijn ondervraagd.
Ruim twee derde van hen is van plan om komend jaar tussen de 10 en 20 procent van hun investeringsbudget te steken in kunstmatige intelligentie. Opvallend is dat 70 procent van de ondervraagden zich zorgen maakt over de toenemende concurrentie om AI-talent, terwijl 92 procent van hen het personeelsbestand wil uitbreiden. Stephanie Hottenhuis, bestuursvoorzitter en CEO van KPMG Nederland benadrukt dat ‘CEO’s investeren in mensen en technologie, en het samenspel tussen beide’. “Ondanks de toegenomen complexiteit in het geopolitieke klimaat en diverse uitdagingen, kiezen ze ervoor om niet af te wachten, maar actief te bouwen aan toekomstbestendige organisaties. Duurzaamheid blijft een prioriteit, dilemma’s en afwegingen worden scherper – en de nieuwe investeringen steeds groener.”
LEES OOK:
- 4 stappen voor HR om architect van de AI-transformatie te worden
- CHRO óók manager van IT-afdeling: opmars van AI zorgt voor samensmelting
- Dataexpert: “AI-tools kunnen HR-analytics enorme boost geven – zeker met je eigen HR-data”
- EY legt fundament voor AI in HR: “Employee experience hand in hand met efficiencyverbetering”