Dit kenmerkt werkgevers die succesvol werven

In een zeer krappe arbeidsmarkt is succesvol werven geen sinecure. Wat kenmerkt werkgevers die dit wel voor elkaar boksen?

Goede mensen zijn schaars. Tegelijk is de concurrentie om talent binnen te halen groot. Toch weten sommige werkgevers voldoende goede mensen aan te nemen en het aantal bad hires omlaag te brengen.

Wat kenmerkt deze werkgevers? Die vraag wordt beantwoord in het Recruitment Kengetallen Onderzoek van Intelligence Group, een bureau dat onderzoek doet op het gebied van recruitment.

Drie kenmerken

Succesvolle werkgevers blijken drie kenmerken gemeen te hebben:

  1. hun recruiters hebben gemiddeld zeven vacatures in portefeuille, zes minder dan hun concurrenten;
  2. ze voeren in korte tijd meer gesprekken met de kandidaten;
  3. ze maken in hun wervingsproces intensief gebruik van arbeidsmarktdata.

Minder vacatures in de portefeuille zorgt er bijvoorbeeld voor dat recruiters meer focus hebben op de werving van de juiste kandidaat. Dit maakt het sollicitatieproces een stuk korter en persoonlijker, waardoor er meer vacatures worden vervuld.

Keuzes maken

Verder helpen arbeidsmarktdata om keuzes te maken. “Waar is de doelgroep bijvoorbeeld te vinden en waar ga je werven? Wat is de wervingshaalbaarheid?”, zegt Gijs de Haas van Dorsser, Managing Director van Intelligence Group.

Volgens de Managing Director verandert dit de samenwerking tussen een hiring manager en een recruiter. Die wordt hierdoor meer een partnership gebaseerd op feiten.

Bron: Intelligence Group