‘Engagement intern en extern werkt juist vooral online’
“Hey An, ik zag je voorbij komen tijdens een spelletje Wordfeud”. “Ja ik ook!, maar dan tijdens een spelletje online Scrabble…”
“Uh? Hoe bedoel je?” vraag ik mijn vriendinnen verbaasd.
“Kijk maar, ik heb er een screenshot van gemaakt!” . “
“Oh mijn hemel” stamel ik….Een daverend lachsalvo van mijn vriendinnen volgt.
Heerlijk om te kunnen lachen om de wondere wereld van marketing, en deze steeds verder te ontdekken, maar soms vind ik het gewoonweg irritant dat er zoveel pogingen nodig blijken te zijn om de juiste doelgroep te vinden en aan te spreken met het juiste bericht.
Wat wij als HR ChangeMakers een no brainer vinden is dat duidelijk niet bij iedereen
Want tja laat dat duidelijk zijn, wij zijn heel, heel gepassioneerd om HR-teams online te helpen via social media hun employer branding en engagement te verbeteren, maar reclame voor #Fantistics tijdens wordfeud of scrabble…? Ik dacht het niet! Gelukkig zegt dat meer over mijn vriendinnen dan over ons :-)
Hard nodig
Waarom marketing zo belangrijk is voor HR? Het is mijn inziens hard nodig dat HR zichzelf transformeert naar een resultaatgerichte afdeling met innovatieve manieren van werken. Marketing en nieuwe engagement-skills zijn hard nodig om dat mogelijk te maken. Anno 2020 is het een must dat een (toekomstige) werknemer een bedrijf op social media moet kunnen vinden en een positieve indruk krijgt.
Hoe anders vinden kandidaten de weg naar hun droombaan? Blijven medewerkers betrokken. Daarnaast is iedereen altijd hard bezig de medewerkerstevredenheid intern te verhogen, maar gebeurt dat vaak nog op de ouderwetse manier. Engagement intern en extern werkt juist vooral online.
Na maanden van oneindig hard werken en nachten podcasts opnemen is ons meesterwerk nu echt klaar; een unieke online-training en een fantastisch company-programma. Iedereen in HR kan deze nieuwste expertise nu gebruiken om zijn of haar bedrijf zo snel mogelijk op de “social media” kaart te zetten en zich met zelfvertrouwen specialist in employer-branding noemen op zijn of haar CV. Maar met welke marketing-insteek krijgen wij onze doelgroep er nu warm voor?
Magisch
Waar staan wij nu? We hebben al heel wat fases doorlopen maar het gaat me vaak nog steeds niet snel genoeg. Gelukkig is de nieuwe samenwerking met onze partner Tasper magisch en vlot de technologische ontwikkeling van ons #Fantistics-dashboard. De demo-versie is binnenkort klaar. 1 jaar na het bedenken ervan kan de nieuwste HR-innovatie dadelijk echt het licht zien.
Waar we als team het meest mee struggelen? De marketinguitingen die onze doelgroep aanspreken, onze propositie helder maken en urgentie creëren om juist nu te transformeren. Dit is toch niet zo eenvoudig als in eerste instantie gedacht. Wat wij als HR ChangeMakers een no brainer vinden is dat duidelijk niet bij iedereen. Hoe gaan HR-teams c.q. bedrijven er op ‘aan’? Welke boodschap spreekt het meeste aan?
Marketing-funnel
Conversie is het key word, waarde creëren is één van de belangrijkste ingrediënten, maar de methodiek van gisteren lijkt vandaag vaak al niet meer te werken. Ik heb me de afgelopen maanden verdiept in de hele marketing-funnel en begin me nu serieus af te vragen of marketeers vandaag de dag zelf nog door de bomen het bos zien.
Gelukkig weten de eerste innovators ons al te vinden. Maar welke marketing uitingen hebben wij nog meer nodig om iedereen in HR wakker te schudden?
Wordfeud, scrabble…ik puzzel zelf voorlopig nog wel even lekker verder.
Volg Anne Jaakke direct via facebook en instragram of bezoek haar website.
HR Expo is the event to boost your network, skills and knowledge. Learn from the C-suite, get that 1-on-1 advice from experts and peers and get to know the exhibitors. We welcome you to join us for a day of learning and networking. HR professionals register for free.