Flexibele klussen voor het permanente personeel

Voorheen maakten we nog onderscheid tussen werken aan projecten en ‘business as usual’. Tegenwoordig is het werken aan projecten de gewone gang van zaken geworden.

Door Henry Barenholz, Senior Director HCM Leader Benelux & Nordics
 
Wat momenteel misschien wel de belangrijkste reden is om van werk te veranderen, is de behoefte aan afwisseling. Het hedendaagse personeelsbestand bestaat uit mensen, jong en oud, die continu willen werken aan nieuwe en spannende projecten – wat mogelijk verklaart waarom zoveel talent gaat freelancen. Zo is in de Verenigde Staten één op de drie werkenden een freelancer (dat komt neer op bijna 55 miljoen mensen)[1].
Bedrijven gaan op verschillende manieren om met deze trend. Een recent voorbeeld is de lancering van een online marktplaats door PricewaterhouseCoopers (PwC). Het platform maakt gebruik van deze zogenaamde ‘klusseneconomie’ door freelancers te koppelen aan interne projecten. Met deze aanpak komt PwC tegemoet aan de roep van de freelancers om flexibele werkdruk op maat, en is het bedrijf tegelijkertijd in staat de juiste vaardigheden op het juiste moment toe te wijzen aan de juiste projecten.
Ik ben helemaal vóór deze tactiek. Het traditionele idee van ‘een baan voor het leven’ is al jarenlang dood. Waarschijnlijk gaat de ‘portfoliocarrière’ steeds populairder worden, zo niet de norm. En niet alleen op het gebied van gespecialiseerde professionele diensten; zelfs in traditioneel minder goed betaalde branches, zoals retail, wordt de praktijk van het tegelijkertijd werken voor verschillende werkgevers steeds meer gemeengoed.
Gezien deze veranderingen geloof ik dat bedrijven de principes van de klusseneconomie ook toe zouden moeten passen bij het managen van hun vaste werknemers. Het inzetten van flexwerkers is natuurlijk een optie, maar bedrijven zouden er goed aan doen om eerst te kijken naar de vaardigheden binnen de eigen organisatie. Veel werknemers beschikken namelijk over vaardigheden die verder gaan dan hun dagelijkse rol en die ze graag in de praktijk zouden brengen. Zelfs al beschikt een werknemer niet over de benodigde vaardigheden, maar hij of zij wil deze wel graag leren, dan is dit een enorme kans voor bedrijven. Door te investeren in ontwikkeling, verrijken ze hun personeel voegen ze waardevolle vaardigheden toe aan hun organisatie.
Zelfs medewerkers die fulltime werken, willen meer afwisseling. Volgens het Simply Talent-onderzoek van Oracle zegt een derde van de werknemers (34 procent) dat het werken aan boeiende projecten de belangrijkste factor is die ze het gevoel geeft betrokken te zijn. Dit gevoel deelt 43 procent van de ondervraagde werknemers. Deze groep vindt de praktijk cruciaal om medewerkers in hun organisatie meer betrokken te maken. U vindt hier meer informatie over over Simply Talent.
We moeten ook accepteren dat mensen van gedachten veranderen over hun carrière-ambities. Bijna de helft van de werknemers (47 procent) wil de mogelijkheid hebben om een nieuwe functie binnen het bedrijf aan te nemen, maar krijgt die niet. Als deze werknemers een kans krijgen om bij te dragen aan projecten die buiten hun normale werkzaamheden vallen, en die ze persoonlijk ook interessant vinden, dan zijn bedrijven goed op weg om ze meer het gevoel te geven uitgedaagd en betrokken te worden.
Dit geldt met name voor jonge werknemers. Kortlopende projecten waarvoor samenwerking nodig is doen het goed binnen deze generatie werknemers – bedrijven die deze verwachting kunnen waarmaken, zullen meer succes hebben in het behouden en ontwikkelen van hun jonge talenten.
De mogelijkheid om hulpmiddelen snel beschikbaar te stellen zodra ze nodig zijn, geeft een bedrijf ook een voorsprong op concurrenten. Dit vermindert niet alleen de tijd die nodig is om een projectteam op te bouwen, maar vermindert ook de kosten voor het aantrekken van externe talenten.
HR-teams zijn in de ideale positie om vaardigheden en wensen van werknemers te matchen met de behoeften binnen een bedrijf, en moeten daarom de leiding nemen om dit mogelijk te maken. Hiervoor zijn ze wel afhankelijk van de werknemersgegevens die ze verzamelen en van een meer open en frequente dialoog tussen werknemers en hun managers over de toekomst.
De klusseneconomie komt voort uit het groeiende enthousiasme voor freelance arbeidsovereenkomsten, en laat zien dat de manier waarop mensen willen werken verandert. Bedrijven die getalenteerde individuen willen aantrekken en behouden, moeten rekening houden met deze verandering. Werknemersbetrokkenheid gaat er met name om dat werknemers hun eigen carrièrepad kunnen uitstippelen. Door personeel nieuwe ervaringen op te laten doen, laten bedrijven ze in de goede richting groeien.
Als bedrijven deze flexibelere manier van werken willen ondersteunen, moeten ze aanzienlijke veranderingen doorvoeren in hun interne politiek, processen en systemen – maar dat zal de moeite waard zijn.