FNV start campagne tegen ‘social dumping’ door werkgevers

Vakbond FNV is een campagne gestart tegen wat zij ‘social dumping’ op de werkvloer noemt.

FNV Bouw, FNV Metaal, FNV Vervoer en FNV Agrarisch Groen trekken samen op tegen de toename van het aantal flexibele werkcontracten in Nederland. De vakbond duidt deze trend aan als ‘social dumping’.

Op haar website schrijft zij: ‘Mensen verliezen hun vaste baan en krijgen alleen nog maar flexibele contracten met veel onzekerheid. Of ze worden gewoon vervangen door goedkopere werknemers uit een ander Europees land. Dat moet veranderen.’

Hoogste tijd voor normale arbeidsvoorwaarden
De bond verwijst hiervoor onder meer ook naar de campagne van Randstad Uitzendbureau voor vaste banen. Zij ziet hierin een extra argument voor werkgevers en sociale partners om nieuwe afspraken te maken over ‘normale arbeidsvoorwaarden voor werkenden in Nederland en Europa’.

Volgens de FNV heeft de moderne werknemer die meer flexibiliteit wil, daar weinig voor terug gekregen. ‘Een parttime baan op oproepbasis en wanneer hij weigert, dan hoeft hij de volgende keer niet meer te komen. Daarvoor in de plaats, huurt de moderne werkgever een flexibele, goedkopere arbeidskracht uit een ander Europees land.’

Werkenden in Nederland zien zich volgens de bond steeds geconfronteerd met een ‘stapelbaan met nul-komma-nul toekomstperspectief’ en stelt dat het hoog tijd is dat het sociale gezicht weer terugkeert op de werkvloer.