Games: een handige recruitmenttool voor organisaties

Hoe trek je als bedrijf tegenwoordig de juiste mensen aan? Geen rare vraag toch? We weten allemaal dat er een tekort is aan vaardigheden, waardoor het werven van de juiste mensen moeilijk is. Ik ben er steeds meer van overtuigd dat traditionele recruitmentmethoden voor technologiebedrijven niet de enige manier zijn om de beste kandidaat te vinden.

Om eerlijk te zijn: ik zeg hier niets extreems. We hebben al gezien dat bedrijven voortbouwen op traditionele recruitmentmethoden. Hoewel de goedgeschreven vacature een belangrijke recruitmenttool blijft, breiden steeds meer organisaties hun methoden uit en letten steeds meer op aanbevelingen van collega’s en op kandidaten die ze kunnen bereiken via social media.
Een aanpak die bij een aantal organisaties aan populariteit wint, is gamificatie van het recruitmentproces. We weten ondertussen dat gamificatie op sommige gebieden heel goed werkt. In de afgelopen jaren zijn miljoenen van ons elke dag hun best gaan doen om virtuele badges te verdienen voor het behalen van 10.000 stappen. Maar heeft gamificatie voor recruitment dezelfde mogelijkheden als voor gezondheid en welzijn?
Een organisatie die deze theorie blijft testen, is Uber. Dit bedrijf heeft ‘Code on the Road’ gelanceerd, een in-app op code gebaseerd spel dat passagiers tijdens hun reis kunnen spelen, en waarmee ze – als ze drie codeer-uitdagingen weten te voltooien in zestig seconden – uitgenodigd worden een sollicitatieformulier in te vullen. Vooralsnog is de game alleen uitgebracht in steden met een grote technische beroepsbevolking, maar het is een goed voorbeeld van gericht werven.
Uber viel mij eerder al op vanwege soortgelijke redenen. Het afgelopen jaar lanceerde het bedrijf UberDRIVE, een spel waarin spelers mensen konden ‘rondrijden’ in een virtuele stad, en waarbij hoog scorende ‘chauffeurs’ daadwerkelijk uitgenodigd werden om Uber-chauffeur te worden. Ik zei toen dat het vinden van nieuwe manieren om getalenteerde mensen te betrekken een prioriteit was voor HR-teams, en de afgelopen jaren is de zoektocht naar vaardige werknemers alleen maar meer toegenomen.
Gamificatie in HR is niet nieuw. De afgelopen jaren heeft de Knack-app mensen gekoppeld aan carrièrekansen door kandidaten spelletjes te laten spelen. Ondertussen werden algoritmes gebruikt om hun karaktereigenschappen te achterhalen, gebaseerd op de beslissingen die zij in het spel maakten. Volgens Wall Street Journal gebruiken momenteel meer dan tweehonderd werkgevers Knack.
Betekent dit dat het einde van traditionele recruitment nabij is? Natuurlijk niet. Maar games kunnen zeker een bijdrage leveren aan dit proces.
HR-teams zijn zich er al heel lang bewust van dat degene die tijdens een sollicitatie het best uit de bus komt, niet altijd degene is die het meest geschikt is voor de functie. Cv’s zijn slechts een onderdeel van de ‘talent story’, en traditionele methoden van het openbaar maken van vacatures boren niet per se de rijkste bronnen van talent aan.
Het is daarom handig dat een aantal van de vroege uitingen van gamificatie ingezet wordt om technische vacatures in te vullen – precies waarom de zet van Uber zo interessant is. Het tekort aan talent in de IT-sector valt niet te ontkennen, noch dat het succes van huidige digitale bedrijven afhangt van hun vermogen om een grote poel technisch talent aan te spreken als ze blijven groeien.
Naast games zijn er zeker andere applicaties. En zoals bedrijven als Knack hebben laten zien, is recruitment met behulp van gamificatie ook buiten de tech-sector al van waarde gebleken. En zelfs al blijft het voor nu nog een onontgonnen gebied, de HR-branche doet er sowieso goed aan om op te letten hoe recruitment door middel van gaming zich de komende jaren ontwikkelt.
 
Door: Henry Barenholz, Senior Director HCM Leader Benelux & Nordics