Leren via gamification alleen bij juiste toepassing en dito ontwerp effectief – vermijd deze valkuilen
Gamification – met de kenmerken van games die mensen leuk vinden, zoals competitie, beloningen en feedback – kan heel goed worden gebruikt om het leren en de ontwikkeling van medewerkers te stimuleren. Dat schrijft Sarah E. Toms, oud-ondernemer en pionier op het gebied van games-based leren in een artikel op de site van business school IMD.
Wil gamifiaction effectief zijn, moet het wel goed worden ontworpen en toegepast in leeromgevingen. Een van de uitdagingen is dat gamification niet altijd goed aansluit bij de realiteit en onvoldoende relevant is voor de leerdoelen en de context van de werknemers. Veel gamified leeromgevingen zijn te simplistisch, onrealistisch of te competitief voor de complexe en genuanceerde situaties waar medewerkers mee te maken krijgen.
Niet voor iedereen
Een andere uitdaging is dat gamification niet voor iedereen werkt. Niet iedereen voelt zich even aangetrokken tot dezelfde leeromgeving, ook niet als deze gebruik maakt van gamification. Soms kan gamification inclusiever worden gemaakt door verschillende soorten games aan te bieden, zoals rollenspellen, simulaties of verkenningsspellen. Maar sommige mensen houden nu eenmaal niet van games of hebben andere leerstijlen of voorkeuren.
Toms concludeert desondanks dat gamification een krachtig hulpmiddel kan zijn voor het leren en de ontwikkeling van (sommige) medewerkers, mits het goed wordt ontworpen en toegepast. Zij adviseert om de nieuwste technologieën, zoals immersive video en kunstmatige intelligentie, te gebruiken om rijke en interactieve leerervaringen te creëren.
Zaak is wel om de basisprincipes van effectief leren in gedachten te houden en te focussen op het resultaat, te experimenteren met verschillende technieken en functies, en om rekening te houden met de behoeften en interesses van individuele werknemers.