Geen ontslagen door technologie

Doe dat nou niet: mensen ontslaan als u investeert in technologie. Zet de werknemers in hun kracht.

Waarom moet een investering in technologie en robotisering gepaard gaan met een bezuiniging op personeelskosten? Dat is niet alleen slecht voor de moraal, maar ook voor de omzet. Zo meldt Zeynep Ton van MIT Sloan School of Management. Ze deed onderzoek naar robotisering in onder meer de retail.

Wie in de toekomst werk wil hebben, moet zorgen dat hij lastige problemen kan oplossen, kritisch kan denken en creatief is. Veel van het andere werk kan worden gerobotiseerd. Dat betekent echter niet dat HR afscheid moet nemen van de mensen die dat in hun functie niet gebruiken op het moment dat er een technologische vernieuwing doorvoeren. Deze mensen meenemen in het proces van de robotisering en ze de kans geven hiermee te werken, zorgt er juist vaak voor dat ze deze competenties ontwikkelen en dat de omzet juist enorm stijgt. Het proces langs deze werknemers heen laten lopen, verhoogt de kans op falen van het technologie-traject enorm.

Meer richten op klant

'Goede' organisaties verkopen een robot niet als een efficiencyslag, maar als een verrijking – een hulp van de werknemers. Als werknemers wordt gezegd dat werk dat door een robot gedaan kan worden niet meer door een mens hoeft te worden gedaan, blijkt dit erg motiverend te werken. Ze laten voelen dat ze zich dan nog meer kunnen richten op de klant door robotisering, werkt. De productiviteit en omzet gaat er flink door omhoog.

Lees het uitgebreide verhaal over HR en robotisering op hbr.org