Generatie Z schippert tussen zelfvertrouwen en frustratie

Jongere generaties kun je zien als een kanarie in de kolenmijn. “Zij zijn de eersten die verandering en innovatie aanvoelen. Als je weet wat hun oplossingen zijn voor huidige problemen krijg je een hoop insights”, zegt Amélie Rombauts van het Vlaamse trendonderzoeksbureau Trendwolves op het CHRO Summit.

De Gentse Rombauts gaat specifiek in op Generatie Z, geboren tussen 1995 en 2010. Zij stelt dat deze generatie aan de hand van zeven trends gekenmerkt kan worden: Youth & entrepreneurship, the future is phygital, self-confidence and frustration, fun at work culture, reputation and social responsibility, importance of personal empowerment en tenslotte een global mindset. De aanwezige CHRO’s mogen, omwille van de tijd, twee onderwerpen uitkiezen om uit te diepen. 

Als eerst wil men graag ingaan op de ogenschijnlijke tegenstelling self-confidence and frustration. Rombauts vertelt dat jongeren sterk vertrouwen op hun eigen kwaliteiten en netwerk, maar dat ze ook onzeker zijn over hoe ze deze kwaliteiten onder de aandacht kunnen brengen. “Ze willen geholpen worden met vragen als: Hoe bouw je een goed cv? Hoe kun je jezelf goed uiten? Hierbij willen ze geholpen worden door iemand die een coachende rol op zich neemt en niet louter een checklist afwerkt”, zegt Rombouts. Deze generatie is geboren in een digitale wereld en verwacht volgens de Vlaamse generatie-expert dat zij altijd snel feedback krijgen. 

Moderator Kevin Mottard vraagt de aanwezige CHRO’s of hun bedrijf op deze wens is ingespeeld. Een HR-directeur van een grote retailer zegt dat zij hier volledig op in zijn gericht. “Via apps en social media kunnen onze medewerkers direct vragen stellen aan het bestuur.” Daarnaast creëert het bedrijf flexibiliteit in bestaande functies om zo tegemoet te komen aan de wensen van jonge medewerkers. Een aanwezige die werkzaam is in de staalindustrie merkt op dat zijn industrie gebaat is bij stabiliteit en dan ook sterk gereguleerd is. “Hier is dus minder ruimte voor zulke flexibiliteit.”  Rombauts stelt dat ook deze bedrijven zich moeten aanpassen aan de wereld van vandaag. Zelf ziet zij dat veel bedrijven dan ook investeren in fun en de binding met teamgenoten. “Bedrijven proberen meer ontmoetingen te faciliteren en investeren onder meer in speelruimtes.” 

Een logische ontwikkeling volgens de Vlaamse. Generatie Z zou immers minder belang hechten aan geld. “Ze geloven sterk in togetherness”, stelt Rombauts. Investeren in ontmoetingsplekken is vanuit dat perspectief begrijpelijk. Een van de aanwezige HR-directeuren zet vraagtekens bij de claim dat jongere generaties niet geïnteresseerd zouden zijn in geld. Rombauts stelt dat salaris belangrijk blijft, maar dat werksfeer veel belangrijker is geworden. “Men wil een doel hebben in het werk en niet alleen collega’s de loef afsteken. Zij hebben vorige generaties zien ploeteren. Zij willen niet dezelfde fouten maken en zoeken daarom een betere work-lifeblend”, meent de Vlaamse. 

Het tweede thema dat besproken wordt is phygital (een samentrekking van physical en digital). Hoewel digitale technologie onderdeel is van het dna van Generatie Z betekent dit volgens Rombauts niet dat deze generatie zich wil terugtrekken in de digitale wereld. “Zij willen een symbiose tussen de on- en offline wereld.”  Dit leidt er volgens de trendonderzoek onder meer toe dat deze generatie opener is over problemen. “Het kost nog maar een tweet of statusupdate om aan te geven dat je je niet prettig voelt in je huidige job. Mensen vinden het ook geen schande meer om over een burn-out te spreken.” Een uitvloeisel van deze ontwikkeling zijn de zogeheten Fuck Up Nights, bijeenkomsten waar mensen vertellen over professioneel falen. Door (op social media) open over falen en problemen te praten krijgen mensen meer feedback en hulp. “Generatie Z is van het teamdenken, en niet van het opeisen van persoonlijk succes”, concludeert Rombauts. 

————————————————————————————————————-
Interessant voor CHRO's en HR-directeuren:  

1. Save the Date in 2017
Bezoekt u ook het CHRO Summit 2017 en meer inspirerende bijeenkomsten voor CHRO’s zoals het CHRO Forum ‘Accelerate Learning’ op 6 april 2017? Word dan vandaag nog lid van de CHRO Community via CHRO.nl. Wilt u betrokken zijn als partner bij de CHRO Community? Neem gerust contact op met Sanne van den Eijnde via 020 639 0008 of svandeneijnde@alexvangroningen.nl.

2. Word lid van de CHRO Community
Wilt u als HR-executive ook netwerken op topniveau? Word dan nu lid van de CHRO Community, dé exclusieve community van CHRO's en HR-directeuren in Nederland. Laat u inspireren en leer van gelijkgestemden in een open, kleinschalige en vertrouwelijke omgeving. Voor meer informatie en aanmelden, gaat u naar CHRO.nl.

3. Interessante opleidingen voor u en uw collega’s:
– Werk slimmer & sneller met tientallen tips, tools en tricks. Volg de Training Werk Slimmer, niet Harder.
– Financieel inzicht is cruciaal voor succesvolle managers. Volg de succesvolle cursus Financieel Management voor niet-financiële managers.
– Ontdek hoe u presenteert met overtuiging en resultaat. Volg de training Overtuigend Presenteren.