Honkbalcoach Brian Farley, spreker op de CHRO Summit, over perceptie als sleutel tot ontwikkeling

In 2011 leidde Brian Farley het Nederlandse honkbalteam als eerste Europese team naar de wereldtitel. Een ongekende prestatie. Hij bereikte dit onder andere door aan de slag te gaan met de perceptie dat het team had. In zijn keynote tijdens de CHRO Summit op 17 november vertelt hij hoe mensen zichzelf kunnen ontwikkelen door een veranderde waarneming van situaties. We spraken hem om alvast een tipje van de sluier op te lichten.

Perceptie is het verhaal dat we onszelf vertellen. Wat we geloven wordt realiteit. Bij het bekijken van een gebeurtenis of situatie spreken we onze eigen kennis aan. We filteren de wereld. Dat heeft grote invloed op wat we denken, legt Farley uit. Iemand ziet wat hij wil zien. “Als ik denk dat ik als spreker niet goed genoeg ben, dan filter ik van alles om dit beeld te bevestigen. Ik zal op die ene persoon letten, die op z’n horloge kijkt.”
Perceptie kent twee smaken: ‘limiting perception’ en ‘empowering perception’. Limiting perception wordt gekenmerkt door het geloof dat het nu eenmaal niet anders is. De fixed mindset die daarmee gepaard gaat, beperkt groei. Farley: “Mensen met een fixed mindset richten zich alleen op het resultaat en laten zich uit het veld slaan doordat op de weg daar naartoe iets niet lukt.” Empowering perception richt zich daarentegen op geloven in jezelf en anderen; weten waarvoor je werkt en daar gemotiveerd door raken. Hierdoor zijn mensen meer gericht op het proces, dat veelal met vallen en opstaan verloopt. Opgeven is geen optie, aldus Farley.
Welke perceptie overheerst is vooral een gevolg van ervaringen. Gaat iets enkele keren fout, dan overheerst de beperkende perceptie en geeft men de hoop op. Na enkele negatieve ervaringen met een klant, zal iemand niet gauw meer contact opnemen en geen andere mogelijkheden zoeken. Het is nu eenmaal zo. Maar daar ligt nu juist een kans, geeft Farley alvast prijs. Percepties zijn namelijk te veranderen. “Je wilt dat iedereen een mindset voor groei heeft. Waarom werkt een medewerker anders binnen jouw bedrijf? Om daar te komen, moet je eerst inzicht hebben in de huidige perceptie van mensen. Simpelweg door het gesprek aan te gaan. Een persoonlijk ontwikkelplan kan helpen beperkende percepties te challengen.”
Meer weten? Woon dan Brian Farley’s keynote bij tijdens de CHRO Summit op 17 november.

Gerelateerde artikelen