HR-directeur Hotel Okura: ‘Ontwikkelen door positief leiderschap’

Om medewerkers te binden gaat Hotel Okura terug naar de basis. HR-directeur Eugène Oostenbrink: ‘Anderen beter maken, daar draait leiderschap om.’

De krapte op de arbeidsmarkt neemt over de hele linie toe. De hotelbranche zit de komende jaren al helemaal verlegen om personeel. Om medewerkers te binden is één ingrediënt, zo oud als de mensheid, absoluut onmisbaar: oprechte aandacht voor de mens. Hotel Okura Amsterdam wil weer terug naar die basis: het bedrijf richt zich in hun HR-beleid op ontwikkeling en positieve aandacht voor de medewerkers. 

Het aantrekken lijkt nu aardig te lukken, zegt HR-directeur Eugène Oostenbrink. Nu is het tijd voor de volgende stap: ‘We willen nu al onze peilen richten op die oprechte aandacht voor onze mensen. Wat wij als werkgever kunnen bieden is een fantastisch leertraject met veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en groei. Goed leiderschap is daar een onderdeel van.’

Een van de manieren waarop het Amsterdamse luxehotel die aandacht het afgelopen jaar probeerde terug te brengen is werken via de Lean-filosofie. ‘Lean werken geeft medewerker een gevoel van erkenning. Als jouw idee tot uitvoering wordt gebracht, voel je je gewaardeerd en trots’, legt Oostenbrink uit. Maar hier is ook een ander soort leiderschap voor nodig. Hotel Okura implementeert nu een leiderschapsprogramma gestoeld op positief leiderschap. 

Positief leiderschap, klinkt mooi. Maar wat is het?

‘Over leiderschap wordt ontzettend veel gesproken en geschreven. Ik houd dingen graag simpel. Het gaat om het leggen van een verbinding tussen mensen. Mijn doel is om een sterk team te bouwen dat samenwerkt en oplossingen aandraagt. De nummer één doelstelling van leidinggevenden is dan ook anderen helpen in hun ontwikkeling, elke dag weer. Anderen beter maken, dat is waar leiderschap om draait.’ 

Wat vraagt dat van jullie leidinggevenden?

‘Dat ze oprechte aandacht, feedback en erkenning geven aan hun mensen wanneer dingen goed gaan. Leidinggeven op basis van positieve aandacht. Daardoor voelen mensen zich veilig, fijn en gewaardeerd. Dat klinkt natuurlijk mooi, maar is zeker niet vanzelfsprekend. In veel organisaties hanteren leidinggevenden nog steeds een directieve leiderschapsstijl, de C-stijl: commanderen, communiceren en controleren. Ook bij ons. We willen dat leidinggevenden dat gaan combineren met de O-stijl: ontwikkelen, ontplooien en ontladen. Dat richt zich meer op de persoonlijke doelstellingen, talenten en energie van medewerkers.’

Lees ook het interview met Eugène Oostenbrink: 'Lean verbetert de employee experience' 

Hoe train je managers op dit positieve leiderschap?

‘Dat doen we als HR-afdeling voornamelijk zelf, bijvoorbeeld door trainingen te geven op het geven van feedback en erkenning. Ook proberen we ze hun medewerkers te stimuleren om mee te doen aan wedstrijden in hun vakgebied en successen te vieren, om in te zetten op die goede energie. Dat gebeurt gelukkig al veel. ‘

Wat vraagt dit van HR?

‘Sinds ik hier in april 2017 ben begonnen, heb ik het HRBP-schap geïntroduceerd en uitgerold. Voorheen kwamen mensen alleen naar HR toe bij problemen, nu proberen we leidinggevenden actief te helpen, bijvoorbeeld bij leiderschapsvraagstukken. Ik ben me er bewust van dat dit voor veel bedrijven al heel gewoon is. Maar in de hotellerie is dat het nog niet. Als ik HRM’ers van andere hotels vraag: wat is jullie gewenste leiderschapsstijl, dan valt het vaak stil. Daar hebben ze meestal nog niet over nagedacht.’  

Kijk je al naar resultaten? 

‘Voor het noemen van concrete resultaten is het misschien wat vroeg. Wel zijn we vorig jaar oktober genomineerd voor het beste Nederlandse Horeca-leerbedrijf 2017/2018. Dat is natuurlijk een geweldige opsteker, zeker omdat het niet op onze agenda stond. Als we de beste werkgever in de branche willen worden, is dat een mooie opstap.’

Gerelateerde artikelen