HR-directeur NS: ‘Een IT-bedrijf pur sang’
Vraag iemand welke baan binnen NS hem aanspreekt en vaak zal die traditionele machinist worden genoemd. Piloot, brandweerman, machinist. Veel schooljongens dreunden het rijtje op als hen werd gevraagd naar wat ze later wilden worden.
‘Natuurlijk spreekt dat aan’, aldus Verdonk. Maar binnen de NS verandert veel. De komende jaren groeit het aantal treinen. Daarmee ook de aard van het werk, en het personeelsbestand zelf.
Machinisten zonder rijbewijs
‘Bij NS werken nu vier generaties en de vijfde is op komst’, vertelt Verdonk. ‘We hebben machinisten van zestig en inmiddels mannen en vrouwen van achttien. In die laatste categorie beschikken sommigen nog niet eens over een rijbewijs. Ze zitten niet achter het stuur in de auto maar wel in de trein! We willen een afspiegeling zijn van onze reizigers.’
NS als IT-bedrijf
De groei van het aantal treinen en de veranderende techniek begint de ‘traditionele’ machinist te verdrukken. De IT-specialist wordt steeds belangrijker. ‘Wij zijn een IT-bedrijf pur sang’, benadrukt Verdonk.
‘Denk alleen eens aan de dienstregeling. Om de zoveel tijd wordt die helemaal vernieuwd. En nieuwe treinen komen er telkens weer. Een netwerk zoals NS dat in Nederland heeft, vind je nergens anders ter wereld. Ja, in Japan wordt veelvuldig van A naar B gereden, vaak middels corridors. Maar hier is het spoor zo wijdvertakt, dat is echt uniek.’
People analytics
Voor HR zit die digitale beweging veelal name in het doorontwikkelen van people analytics, een belangrijk speerpunt voor Verdonk. Deze cijfermatige analyses worden ingezet om proactief bewegingen te voorspellen. ‘Het combineren van gegevens’, legt Verdonk uit. ‘We kunnen zo voorspellen in welk context bijvoorbeeld leidinggevenden zich ontwikkelen. Hoe groot is de kans in bepaalde omstandigheden dat personeel ziek wordt en hoe kunnen we daar van tevoren op inspelen? Belangrijke vragen, belangrijke antwoorden.’
Het volledige interview met HR-directeur Yolanda Verdonk leest u in CHRO Magazine #3. Nog geen lid? Neem nu een membership en ontvang drie keer per jaar CHRO Magazine.