HR-professional grijpt voor werving terug op traditionele middelen

HR-professionals ervaren een mismatch tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Met name specifieke posities in ICT, verkoop, techniek en productie zijn lastig te vervullen. HR-professionals proberen dit voornamelijk op te lossen via traditionele arbeidscommunicatiemiddelen. Dit concluderen ADP Nederland, Berenschot en Performa Uitgeverij op basis van onderzoek onder 1.000 Nederlandse HR-professionals.

Volgens de onderzoekers zijn de wervingsproblemen die deze professionals ervaren groter dan zij in 2015 hadden verwacht. Ruim één derde (36%) heeft problemen bij het werven van personeel, tegenover nog geen kwart (23%) vorig jaar. Deze toename is, met uitzondering van HR, in alle functiegroepen te zien. Met name het vinden van ervaren krachten is lastig.  Binnen Productie & Operations en Inkoop & Logistiek is het ook moeilijk om geschikte starters te vinden. Qua opleidingsniveau is er de meeste vraag naar MBO’ers en HBO’ers.
Top 10 moeilijkst vervulbare vacatures:
1.Technici en onderhoudsmedewerkers in de industrie (65%)
2.ICT’ers bij Financiële Instellingen (62%)   
3.ICT’ers in de Groot en Detailhandel (57%)   
4.Technici en onderhoudsmedewerkers bij overige dienstverlening (47%)
5.Verkoopmedewerkers in advisering, onderzoek en overige specialistische dienstverlening (47%)
6.Technici en onderhoudsmedewerkers in vervoer en opslag (46%)
7.Productie / Operations medewerkers in vervoer en opslag (46%)
8.Verkoopmedewerkers in de Groot en Detailhandel (43%)
9.ICT’ers in vervoer en opslag (42%)
10.ICT’ers bij overige dienstverlening (40%)
Voor het aantrekken van nieuw personeel wordt er volgens de onderzoekers voornamelijk gebruik gemaakt van ‘traditionele’ middelen zoals de website en aansluiting met opleidingsinstituten en beurzen. Bijna een derde van de HR-professionals probeert de aandacht te trekken met storystelling. Een klein minderheid zit in op moderne tools als serious gaming (6%) en geavanceerde analysetools als big data (3%).