Helft IT-professionals stelt technische geschiktheid HRIT boven tevredenheid HR-afdeling
Maar liefst 52 procent van de IT-professionals vindt het belangrijker dat HR-software technisch goed past binnen de organisatie dan dat de HR-afdeling tevreden is met de keuze. Dit blijkt uit onderzoek van HR-dienstverlener Visma | Raet, uitgevoerd onder meer dan 500 IT-professionals betrokken bij de aanschaf van HR-software.
34 procent van IT-professionals geeft aan te weinig kennis van HR-processen te hebben om een goede afweging te maken bij de softwarekeuze
IT’ers lijken de mening van HR-professionals te negeren, mogelijk omdat ze denken dat HR-collega’s onvoldoende IT-kennis hebben om een goed oordeel te vellen; 51 procent van de IT-professionals bevestigt dit.
Tegelijkertijd geeft 34 procent van de IT-professionals aan zelf te weinig kennis van HR-processen te hebben om een goede afweging te maken bij de softwarekeuze. Hierdoor vrezen ze weerstand; 23 procent voelt zich terughoudend bij het voorstellen van nieuwe software. HR-professionals kunnen bovendien niet zomaar zelf software aanschaffen, want 80 procent van de IT’ers stelt dat de HR-afdeling hiervoor toestemming van IT nodig heeft.
Prioriteit van HR-software
De waarde die IT’ers aan HR-software hechten, lijkt te verschillen. Een op de vijf IT-professionals (21%) beschouwt deze software als een van de minst belangrijke in de organisatie, terwijl 67 procent het daar niet mee eens is.
Stefan op de Woerd, Managing Director bij Visma | Raet, merkt op: “Steeds vaker beslist de IT-afdeling over de aanschaf van HR-software. Echter, de HR-afdeling heeft cruciaal inzicht in de processen die de software moet ondersteunen.”
“Het is belangrijk dat de aanschaf een samenwerking wordt tussen IT en HR, zodat zowel de technische geschiktheid als de gebruikerservaring wordt meegenomen. Ons gezamenlijke doel is immers om medewerkers efficiënt te laten werken, zodat zij tijd overhouden voor wat echt belangrijk is in hun rol.”