Kritisch over kennis HRTech
Een 7,7! We mogen stellen dat u erg tevreden bent over uw eigen functioneren. Op de vraag of u tevreden bent over de manier waarop de eigen HR-afdeling in het algemeen functioneert, volgt een iets lagere score: gemiddeld een 7,1. Het verwachte oordeel van de interne klanten is gematigder; het lijnmanagement, werknemers en directie zou HR beoordelen met (respectievelijk) een 7,1; 7,0 en 7,4, zo verwacht u.
Auteur Marjan Bleeker en Hans van der Spek
Marjan Bleeker is hoofdredacteur van CHRO, Hans van der Spek is manager van het Kenniscentrum HCM van Berenschot
Over de kennis van digitalisering bent u zelf wel een stuk kritischer: u geeft uzelf een 7,0, maar uw afdeling als geheel een magere 6,4. Of deze cijfers terecht zijn, kunnen velen van u niet echt hard maken. U maakt namelijk maar mondjesmaat gebruik van metrics om de effectiviteit van uw afdeling en uw beleid te meten.
De helft van de respondenten doet dit voor de HR-functie en performance management, een derde voor workforce-planning, learning en talent management. Nog minder wordt leiderschapseffectiviteit gemeten (16%), of de effectiviteit van de consultants (8%).
Zoekt u een totale oplossing met uw HR software of een HR tool voor een deel van uw HR? Ontdek nu de HRTech 100, dé HR Software & Technologie-database op CHRO.nl. Vind bij elke HR-technologievraag een passende HR software partner.
Kennis over HR-technologie
Dat het beschikken over voldoende kennis over HR-technologie relevant is, blijkt wel als we het oordeel omtrent het kennisniveau in relatie brengen met de mate van tevredenheid. Het oordeel zoals hiervoor beschreven valt lager uit voor die respondenten die ontevreden zijn over de kennis van de HR-afdeling op het gebied van HR-technologie. Indien men wel tevreden is over de kennis, dan liggen de scores over de volle breedte hoger.
Daar waar de mate van tevredenheid over de kennis van de HR-afdeling op het gebied van HR-technologie wel degelijk invloed heeft op de tevredenheid omtrent het functioneren is die niet of nauwelijks het geval als het om uw eigen kennisniveau gaat; de tevredenheid. De tevredenheid over het eigen kennisniveau op het gebied van HR-technologie heeft minder impact op de score voor het eigen functioneren.
Redenen digitalisering
Verbetering van productiviteit en kwaliteit zijn de redenen die het meest genoemd worden om tot investering in HR-technologie over te gaan. Verbetering van de ondersteuning aan medewerkers of de profilering naar medewerkers toe vormen beduidend minder vaak aanleiding om te gaan investeren in HR-technologie.
HRTech Budgetten
In bijna de helft van de organisaties is er een voor HR-technologie geoormerkt budget; hetzij als onderdeel van het HR-budget (23%), hetzij als onderdeel van het IT-budget (24%)
Ten opzichte van vorig jaar geeft 46% meer uit aan HR-technologie dan vorig jaar, terwijl 6% er minder aan uitgeeft. Voor 37% van de organisaties is het bedrag gelijk gebleven ten opzichte van vorig jaar.
Eigenaarschap HRTech
Hoewel het budget slechts in 23% van de gevallen bij HR ligt, ligt het eigenaarschap van HR-technologieprojecten in bijna 70% van de organisaties bij HR en in nog eens 22% is er sprake van een gedeeld eigenaarschap met IT.
Verantwoording onderzoek
Het HRTech-onderzoek is een jaarlijks terugkerend, onafhankelijk, representatief onderzoek uitgevoerd door CHRO Community en Berenschot. Doel van het onderzoek is het in kaart brengen van ontwikkelingen op het gebied van HR-technologie; beleid, werkzaamheden en ervaringen van HR-professionals. Eind juli 2017 zijn de uitnodigingen tot deelname aan het onderzoek per e-mail verstuurd. Ook hebben we gebruik gemaakt van diverse internetsites en internetcommunities om de respons te vergroten. De enquête kon online worden ingevuld in juli en augustus 2017. Deelname heeft op anonieme basis plaatsgevonden. De resultaten zijn niet te herleiden tot individuele respondenten. 108 respondenten hebben via het internet de vragenlijst ingevuld. Alle gegevens zijn gevalideerd en uitschieters geëlimineerd. De omvang van de steekproeven van alle in dit artikel gepubliceerde onderzoeken zijn voldoende groot om uitspraken te doen over gemiddelden van sectoren.