Leergierige kenniswerker blijkt aantoonbaar langer trouw aan werkgever met leercultuur
Over een periode van vijf jaar volgden zij en mede-onderzoekers de loopbaan van 96 accountants. Het bleek dat de accountants die waarde hechtten aan leren én vonden dat ze in een bedrijf werken met een leercultuur, het langste verbonden bleven aan hun kantoor (3,3 jaar).
Om een leercultuur te creëren, gaat het er vooral om dat een bedrijf de tijd neemt om vertrouwen op te bouwen onder professionals, open en eerlijke feedback te waarderen, ze stimuleert om elkaar te helpen, fouten te bespreken, ‘waarom’ vragen te stellen ongeacht hun positie en op een respectvolle manier met elkaar omgaan. Leiders kunnen een leercultuur bevorderen zowel door hun eigen voorbeeldgedrag als door anderen te stimuleren en te belonen.
Cultuurveranderingsteam
Om een cultuur te veranderen, kunnen bedrijven het beste een centraal cultuurveranderingsteam instellen dat op uiteenlopende manieren invloed kan uitoefenen op de bedrijfscultuur, onder andere door het aanbieden van coaching en opleidingen aan leiders.
Leidinggevenden kunnen een leercultuur bevorderen door een veilige omgeving te creëren, door discussies over cultuur en gedeelde waarden aan te moedigen, door hun teamleden te coachen en door teamleden verantwoordelijk te houden voor het naleven van deze gedeelde waarden.
Ten slotte moeten de systemen van een bedrijf worden afgestemd op de bedrijfscultuur om een duurzame cultuurverandering tot stand te brengen. Zo moeten promoties conform de waarden van het bedrijf plaatsvinden, moeten procedures leren in de dagelijkse praktijk verankeren en moet het herstellen van en leren van fouten worden beloond.
Bron: The Soft Cost of Turnover: Why Company Culture Matters for Retaining Knowledge Workers – News – Maastricht University