Medewerkers worstelen nog met AI – Toonaangevende bedrijven gaan gestaag door met opbouwen AI-bestendig personeelsbestand

Dertig procent van de Nederlandse werknemers vreest dommer te worden door het gebruik van AI, blijkt uit recent onderzoek. Deze angst staat niet op zichzelf: 55 procent ziet het stoppen met zelf nadenken als een van de grootste risico's van AI. Intussen gaan toonaangevende bedrijven gestaag door met het opbouwen van een AI-bestendig personeelsbestand. “AI vervangt de mens niet, het zet ons juist in onze kracht.”

Ondanks de zorgen voor afstomping, maakt 62 procent van de ondervraagden wel gebruik van AI in hun werk. Vier op de vijf de Nederlanders (81%) zetten AI momenteel alleen in voor enkele taken per week. Van een structurele integratie in bedrijfsprocessen is dan ook voorlopig nog geen sprake, concluderen de onderzoekers van Markteffect. In opdracht van Fellowmind voerden zij een online onderzoek uit onder 1104 werknemers van organisaties met meer dan honderd medewerkers.

Acht op de tien Nederlanders ziet liever vooruitgang in hoe mensen met elkaar werken dan puur in technische innovaties

Duidelijk wordt dat AI nog lang geen vast onderdeel van dagelijkse workflows is, maar ook dat de houding tegenover de mogelijkheden positief is. Zo gelooft 67 procent dat mens en AI samen resultaten kunnen bouwen die zij afzonderlijk nooit zouden kunnen realiseren. Tegelijkertijd ziet driekwart AI enkel als een hulpmiddel en niet als vervanger voor het menselijk denkvermogen.

Mensen werken nog steeds het liefst gewoon met elkaar. Dat blijkt uit het feit dat acht op de tien Nederlanders aangeeft liever vooruitgang te zien in hoe mensen met elkaar werken dan puur in technische innovaties. De helft vindt het ook belangrijk om ruimte te houden voor gevoel, intuïtie en gezond verstand.

Gezonde balans

Er moet een gezonde balans blijven in de synergie tussen AI en de mens, vinden de ondervraagde werknemers: voor 56 procent zijn de menselijke kwaliteiten het belangrijkst.

“Technologische innovaties kunnen ons ver brengen, maar niet ten koste van de mens achter het werk”, concludeert Martien Merks, CEO van Fellowmind. “Het is de samenwerking tussen mens en AI die ons naar een hoger niveau brengt.  Door AI strategisch in te zetten voor het overnemen van repetitieve taken, creëren we juist ruimte om menselijker te werken. Denk aan meer tijd voor wat er echt toe doet, voor het bouwen van relaties en voor het gesprek met elkaar. AI vervangt de mens niet, het zet ons juist in onze kracht.”

Vraag naar AI-leiderschap

Ander nieuw onderzoek, van trainingsplatform Lepaya, laat zien hoe toonaangevende Europese bedrijven een AI-bestendig personeelsbestand opbouwen. Nu kunstmatige intelligentie bedrijfsactiviteiten transformeert, geven bedrijven in de financiële sector, de technologiesector en de professionele dienstverlening prioriteit aan ervaren professionals die technische kennis combineren met menselijke intelligentie, zoals beoordelingsvermogen, communicatieve vaardigheden en leiderschap.

De analyse richtte zich op openbaar beschikbare LinkedIn-gegevens en onderzocht 110 snelgroeiende bedrijven in de drie sectoren, met meer dan 2.200 vacatures.

Een belangrijke bevinding is dat 75 procent van de nieuwe functies op midden- of senior niveau is. Dit weerspiegelt volgens de onderzoekers de vraag naar ervaring en AI-leiderschap. Het aantal vacatures op instapniveau daalt tegelijkertijd in alle sectoren tot onder de 20 procent.

Deze 2-daagse masterclass leert je om AI-tools strategisch te integreren in je HR-afdeling. Leer praktische vaardigheden zoals het ontwikkelen van een eigen GPT-bot en het schrijven van effectieve prompts voor diverse HR-scenario’s. Word een pionier in AI-gedreven HR-oplossingen en ontwikkel een AI-roadmap die jouw organisatie vooruit helpt.

Datawetenschap

Op financieel gebied richt 60 procent van de functies zich op AI-gestuurde risico’s, compliance en data. En in de technologie is 32 procent van de vacatures gericht op AI en datawetenschap, 18 procent op cloud en infrastructuur en 15 procent op cyberbeveiliging. Tot slot is er in de professionele dienstverlening veel vraag naar consultants op het gebied van AI en digitale transformatie.

Werkgevers blijken op zoek naar professionals die AI- en data-expertise combineren met menselijke vaardigheden die machines niet kunnen evenaren. Met name: ethisch oordeelsvermogen bij besluitvorming, analytisch verhaalvermogen om inzichten om te zetten in actie en invloed op stakeholders voor cross-functionele samenwerking.

AI-geletterdheid verankeren

“AI kan processen automatiseren, maar het is menselijke intelligentie die echt impact heeft”, aldus René Janssen, oprichter van Lepaya. “Uit ons onderzoek blijkt dat organisaties professionals nodig hebben die niet alleen verstand hebben van AI, maar ook teams kunnen begeleiden, beslissingen kunnen beïnvloeden en vertrouwen kunnen opbouwen.”

Naomi de Wolf-Melching, Strategic L&D and Talent Consultant bij VodafoneZiggo voegt daaraan toe: “AI verandert de manier waarop we werken, en bij VodafoneZiggo gebruiken we het om medewerkers te helpen slimmer te werken en nog meer impact te maken. Ons doel is ervoor te zorgen dat mensen over de vaardigheden beschikken om succesvol te zijn in een snel veranderende omgeving.”

VodafoneZiggo heeft een AI Literacy Framework. “Hiermee identificeren we belangrijke competenties, analyseren we vaardigheidstekorten en begeleiden we training, omscholing en culturele acceptatie om AI-geletterdheid in de hele organisatie te verankeren.”

In deze training krijg je actuele inzichten over L&D, leer je ontwikkelbehoeften scherp in kaart te brengen en ontdek je hoe je leren stimuleert op de werkvloer. Je positioneert jezelf sterker in je rol en leert talentmanagement inzetten als strategisch instrument binnen jouw organisatie.