Meer rendement op leren
Het kost miljoenen, maar wat het rendement is weten weinigen. Meer dan de helft van de executives heeft niet in kaart wat de roi is van trainingen.
Terwijl het toch niet zo lastig is te berekenen, meent Generation, een dochter van McKinsey & Company. Ze trainden en plaatsten tot nu toen zo'n 11 duizend afgestudeerden. De organisatie meet allerlei zaken bij de deze doelgroep: productiviteit, kwaliteit, verloop.
Lees ook: Hype rond 70-20-10 ongegrond – wat werkt wel volgens de wetenschap
Een van de redenen om de data te verzamelen was om te achterhalen welke redenen ten grondslag liggen aan het verloop van werknemers. Dit om te voorkomen dat dit gebeurt.
Vanuit de data definieerden ze 'breakdown activities'. Activiteiten die lage en hoge presteerders onderscheiden. In de verpleging bleek de check op de staat van zijn van klanten er zo'n activiteit te zijn. Een ingewikkelde taak, zo bleek. Je moet niet alleen de machines kunnen interpreteren, maar ook het gedrag van een client. Daarnaast is empathie van belang.
Hierop is Generation intersief gaan trainen. Met resultaat: uit onderzoek van Gallup bleek onder andere de training- en recruitmentkosten fors omlaag gingen.