Met HR verbinden en innoveren bij Gom

Marjolein Reijs is de nieuwe HR-directeur van Gom. Er zijn overeenkomsten met haar vorige werkgever.

Van een Amerikaanse multinational naar een Nederlands familiebedrijf. Van fastfood-reus naar schoonmaakbranche. Marjolein Reijs verruilt haar HR-zetel bij McDonald’s voor diezelfde functie bij Gom.

Reijs ziet zelf vooral overeenkomsten: “Waar het ook bij schoonmaak om gaat, is dat een team mensen met elkaar een prestatie levert en daar heel trots op is. Dat gebeurt met werk dat redelijk onzichtbaar lijkt, maar wel essentieel is in ieders leven.”

Bij Gom, opgedeeld in sectoren, wordt Marjolein Reijs verantwoordelijk voor het arbeidsvoorwaardenbeleid van bijna 9000 medewerkers. Kenmerkend voor haar aanpak is ‘social excellence’, het centraal stellen van de medewerkers.

Bekijk de lijst met de 100 HR-directeuren van de grootste bedrijven

Reijs: “Ik denk dat 98% van de mensen het prettiger vindt om te worden aangesproken op hun eigen verantwoordelijkheid, in plaats van ‘je moet dit of dat doen’. Geef een medewerker nu eens meer ruimte. Niet revolutionair, maar wel iets wat tijd en aandacht kost. Totdat leidinggevenden het resultaat gaan zien, dan ontstaat er een sneeuwbaleffect.”

Gom is het eerste sectorspecifieke schoonmaakbedrijf met landelijke dekking. Het concern telt zes businessunits: Zorg, Hospitality, Onderwijs, Offices, Food&Industry en Specialistische Reiniging. Als onderdeel van Facilicom Group telt Gom meer dan 8500 werknemers, verdeeld over tien vestigingen.

Lees ook: 
HR-directeur Unilever: 'HR moet in de klei'
HR-directeur NS: ‘Een IT-bedrijf pur sang''

Marjolein Reijs noemt het minder positieve imago van werken in de schoonmaak een extra stimulans om over te stappen. Daarbij legt ze een parallel met haar vorige werkgever: “Onderzoek toont dat mensen McDonald’s niet als een leuk bedrijf zien om voor te werken. Maar als je medewerkers vraagt of ze het bedrijf zouden aanbevelen aan een kennis, zegt 78% dat zeker te zullen doen. Het perspectief aan de buitenkant is niet hetzelfde als dat aan de binnenkant. Ik verwacht dat het bij Gom niet anders is.”

Over de steeds krapper wordende arbeidsmarkt in de branche: “Ik heb altijd focus op de ontwikkeling van mensen. Geen hen de kans verder te komen. Daardoor creëer je voor hen ook een fijner leven en meer werkplezier. En als je kwaliteiten en capaciteiten van medewerkers optimaal gebruikt, bereik je daar uiteindelijk een lager verloop en een hogere productiviteit mee.”

Volgens Marjolein Reijs is Gom een bedrijf met een grote trots. “Maar ook met de behoefte te verbinden en te innoveren.”