Natascha van Beek, CHRO Sogeti over haar loopbaanstap: “Goed beginnen, is goed afscheid nemen”

Iedere HR-leider krijgt ermee te maken: je oude functie achter je laten, het inrichten van een overgangstraject, starten in je nieuwe functie. Hoe pak je dat als HR-leider goed aan? Natascha van Beek, CHRO én ervaringsdeskundige, geeft antwoord.

Door: Toine Al en Ruud Coumans

In aflevering 86 van de HR Podcast over innovatie en leiderschap in HR spreken Toine Al en Ruud Coumans met Natascha van Beek, sinds kort als HR-directeur bij IT-consultant Sogeti verantwoordelijk voor bijna 2500 IT-professionals. Daarvoor was ze bijna vier jaar verantwoordelijk voor HR bij Hays.

“Wees kritisch naar jezelf. Wat zijn je heilige huisjes? Waar voel je je verbonden mee? Wat vind je lastig om los te laten?”

In de rol van Directeur People en Culture bij Hays was zij verantwoordelijk voor het verstevigen van de positionering van Hays als aantrekkelijke werkgever en het verstevigen van een effectieve en efficiënte organisatiestructuur, aldus het artikel van CHRO.nl bij haar start bij Hays in 2019.

Hoe kijk je terug op jouw periode bij Hays?

“Met een grote glimlach. Met veel plezier ben ik er vier jaar geleden aan begonnen. Het was een uitdagende tijd: medio 2019 werd een nieuw managementteam gevormd binnen Hays in Nederland en ook het HR-team mocht wel wat aanvulling gebruiken. Dus ik begon prachtig, met een soort blanco canvas. Vanuit nieuwsgierigheid en de wil om dingen mooier en leuker te maken, hebben we mooie dingen gebouwd in vier jaar tijd.”

Hoe zorgde je dat je jouw HR-afdeling bij Hays goed achterliet?

“Dat is altijd uitdagend, want vanaf het moment dat je aankondigt dat je weggaat, heb je maar een beperkte periode. Het HR-team had al wel goede handboeken en heldere afspraken. Ik ben goed gaan nadenken hoe ik dat vertrek wilde aanpakken en ben ook wat gaan googelen. Daarbij kwam ik wel veel tegen over hoe je ergens start, maar weinig over hoe je gestructureerd afscheid neemt en een mooi handover-plan maakt.

“Ik ben toen maar zelf een communicatieplan gaan maken: wie informeer ik wanneer en wie neemt mijn verantwoordelijkheden over? Heel praktisch, dat geeft mij al heel veel rust. Dat plan heb ik met mensen in mijn team gedeeld, zodat ze in ieder geval niet in een gat vallen. Ik hoop zo ook vertrouwen te geven aan de mensen die blijven, en dat niet verdwijnt wat we zorgvuldig hebben opgebouwd de afgelopen vier jaar.”

Heb je ook exitgesprekken gevoerd met de leden van je team?

“Ja, en niet alleen met mijn teamgenoten, maar ook met de mensen met wie ik in het managementteam samen heb gewerkt. Ik heb individueel toegelicht wat de reden van mijn vertrek is.”

Wat heb je bij eerdere loopbaanstappen geleerd over afscheid nemen?

“Voordat je begint aan het traject van afscheid nemen, ga je een goed gesprek met jezelf voeren. Klopt wat ik nu doe? En waar ben ik naartoe op weg? Op een gegeven moment voelde en wist ik: nu is het tijd om mijn toegevoegde waarde ergens anders in te zetten, en om het stokje over te dragen aan iemand anders.”

“Ik vind het onwijs belangrijk om waarde te blijven toevoegen”

Wanneer voel je: het is tijd om te gaan?

“Voor mij persoonlijk zit dat heel erg op routine en herhaling. Als ik merk: die frisse kijk voel ik niet meer zo. Ik vind het onwijs belangrijk om waarde te blijven toevoegen. Alleen… er komt natuurlijk ergens een punt dat je zaken mooi hebt opgezet, structuur hebt ingericht, tools hebt aangereikt. Terwijl de organisatie zich natuurlijk ook in een bepaald tempo ontwikkelt. Past dat dan nog bij waar ik persoonlijk blij van word en bij wat ik nodig heb?”

Wat heb je geleerd over het voorbereiden van een overstap?

“Mooi aan de HR-rol vind ik dat je een vertrouwensband opbouwt met een aantal mensen, vaak de algemeen directeur of de CEO. Je maakt intense dingen met elkaar mee, je neemt samen lastige beslissingen. Als ik dan merk dat een ander een nog betere toevoeging zou kunnen zijn, is het dus aan mij om daar eerlijk over te zijn.

“Je moet niet vanuit een stukje veiligheid willen vasthouden aan je baan”

“Dan moet ik niet vanuit een stukje veiligheid willen vasthouden aan de relatie, maar bedenken wat goed is voor de organisatie – en wil ik ook het lef hebben om de goede keuzes te maken. Dat is natuurlijk een heel proces. Ik heb steeds beter geleerd om dat gevoel serieus te nemen en te weten dat het tijd was om te gaan. Dan is het ook leuk om contact te houden en te horen hoe iemand zichzelf verder heeft ontwikkeld en hoe de samenwerking bij HR nu verloopt.”

Waarom komt de stap naar Sogeti op een logisch moment in jouw loopbaan?

“Ik had net met mezelf dat gesprek gevoerd van: ik heb behoefte aan een stukje meer complexiteit, intellectuele uitdaging, kom maar door. Ik ging me oriënteren en kwam op LinkedIn de vacature tegen van HR-directeur bij Sogeti.

“Mijn oog viel op de omvang van de organisatie en het HR-team in vergelijking met mijn eigen huidige team. Bij Hay werkte ik met acht HR-professionals; in mijn nieuwe team zitten dertig HR-professionals. En de eerste gedacht die ik had, was: hoe gaaf is dat, en hoeveel toffe dingen kun je dan met elkaar gaan doen!”

Hoe werd er gereageerd toen je zei dat je ging vertrekken?

“Mijn leidinggevende zei: ‘Ik wil met je in gesprek, want wat kunnen we gaan verbreden en gaan verdiepen?’ Maar hij begreep ook wel wat voor mij belangrijk is. En intussen ben ik me volledig blijven focussen op mijn dagelijkse taak.

“We hebben weer een prachtige milestone neergezet met de Best Workplace Award. Want dat is niet niks, als nummer vijf binnenkomen op de lijst. Dat was echt een kroon op alle dingen die we gedaan hebben om de organisatie te brengen waar die nu is.”

Je vertrok dus met gemengde gevoelens?

“Ja, ik voel me nog steeds enorm verbonden met Hays en met de mensen die er werken; het is daar nog lang niet klaar. Maar tegelijkertijd: als ik denk aan mijn nieuwe omgeving, dan voel ik letterlijk zuurstof door mijn hersenen gaan en denk ik: daar heb ik heel veel zin in.”

“Het is een bedrijf waar mensen heel lange dienstverbanden hebben. Dat betekent dat het daar fijn is.”

Is er specifiek iets bij Sogeti waar je je tanden in wilt zetten?

“Het is een bedrijf waar mensen heel lange dienstverbanden hebben. Dat betekent dat het daar fijn is. In deze tijd is dat goud waard, natuurlijk. Ik heb in de gesprekken die ik heb gevoerd, gehoord dat er veel nadruk ligt op persoonlijke ontwikkeling. Wat ik mooi zou vinden om te brengen, is dat ze de trots op hun werk niet alleen voelen, maar ook meer gaan uitdragen. Want dat levert natuurlijk ook weer aantrekkingskracht op en werkt als een soort multipliereffect in je interne cultuur.”

Hoe bereid je je voor op je start bij Sogeti?

“Ik heb gesprekken gevoerd met key figures in de organisatie. Daaruit komt een aantal belangrijke thema’s naar voren, bijvoorbeeld diversiteit. Van de IT-professionals bij Sogeti is nu 22 procent vrouw. De organisatie wil dat percentage graag verhogen.

“Een ander belangrijk thema is dat er veranderingen in het applicatielandschap aankomen. Dat geeft druk op de HR-organisatie, want de show must go on. Ik vind het dan interessant om IT en HR goed met elkaar te laten samenwerken om de transitie mooi door te maken én tot de beste oplossingen te komen.”

Je hebt op basis van gesprekken dus een soort schets gemaakt: waar gaat deze organisatie heen en hoe ga ik daar met HR aan bijdragen?

“Ja, daarbij neem ik bijvoorbeeld het jaarverslag mee, ik kijk op de site wat als belangrijke thema’s wordt geschetst. En als ik straks echt daar ga werken, begin ik met kennismakingsgesprekken, om heel goed de inventarisatie te maken. Mijn bevindingen zal ik dan steeds toetsen met het MT. De grootste fout is ergens binnenkomen met alle oplossingen al in de hand.”

“Grootste fout is ergens binnenkomen met alle oplossingen al in de hand”

Welke kwaliteiten ga je gebruiken om als HR-leider het verschil maken?

“Mijn vermogen om anderen te inspireren – niet alleen door een mooi praatje, maar vooral door te laten zien hoe je verbinding met anderen maakt. Want het gaat bij HR heel erg over het bouwen van relaties. Sogeti is een veel grotere organisatie dan Hays, dus ik zal niet alles zelf kunnen inventariseren. Daarom wil ik een groep ambassadeurs om me heen creëren die met mij die inventarisatie gaan maken, die met mij op ontdekking willen gaan.”

Wat is jouw advies aan andere HR-leiders die het gevoel hebben: zit ik nog op mijn plek?

“Het begint met een goed gesprek met jezelf. Wees kritisch naar jezelf. Wat zijn je heilige huisjes? Waar voel je je verbonden mee? Wat vind je lastig om los te laten? Ik ben ook een aantal keren met een coach gaan wandelen: iemand zonder agenda die echt op jou focust en je helpt om tot antwoorden te komen. Dat kan ik iedereen van harte aanbevelen.

“Afscheid nemen is een belangrijk onderdeel, dus ga niet gehaast weg, zou mijn advies zijn. Bedank ook een aantal mensen persoonlijk voor de samenwerking. Dat helpt bij je mentale proces om het af te ronden. Dan komt ook de ruimte in je hoofd om volledig in het nieuwe te stappen.”