Nederland loopt voorop in AI-paraatheid volgens nieuw rapport

De meeste bedrijven hebben nog geen talentstrategie om zich voor te bereiden op de snelle transformatie die kunstmatige intelligentie teweegbrengt. Hoewel steeds meer bedrijfsleiders in AI investeren, blijkt uit onderzoek van de Adecco Groep dat slechts 10 procent van de bedrijven wereldwijd als ‘toekomstklaar’ kan worden beschouwd. Nederland steekt hier met 19 procent opvallend goed bovenuit.

Beeld: Shutterstock

Het 2025 Business Leaders-rapport, ‘Leading in the age of AI: Expectations versus reality’ is gebaseerd op een enquête bij 2.000 topmanagers uit dertien landen en zeventien sectoren, onder wie honderd senior executives uit Nederland. De drie belangrijkste technologische megatrends die het bedrijfsleven tegen 2030 waarschijnlijk vorm zullen geven, zijn volgens de respondenten: digitale transformatie, GenAI en AI.

Hoewel ze wel beseffen welke impact de nakende verandering zal hebben, ontbreekt het bedrijven nog aan degelijke plannen om hun medewerkers hierin te ondersteunen, waardoor zij het gebruik van AI zelf moeten uitzoeken.

55 procent van de Nederlandse executives verwacht dat medewerkers zich op eigen houtje bijscholen in AI, zonder echte richtlijnen

“AI evolueert zo snel dat de meeste bedrijven niet kunnen volgen met hun aanpassingen. Medewerkers hebben hulp nodig om tijdens deze transitie overeind te blijven”, aldus Robert van der Eijk, CEO van technologisch expert Akkodis Benelux. “AI-gestuurde transformatie moet mensgericht zijn en vereist een uniforme strategie. Om de concurrentiekracht te behouden hebben bedrijfsleiders en senior executives een gemeenschappelijke visie nodig. En dat begint met het dichten van de kloof tussen talent en technologie.”

De belangrijkste bevindingen

  • 55 procent van de Nederlandse executives verwacht dat medewerkers zich op eigen houtje bijscholen in AI, zonder echte richtlijnen. Daarmee scoort Nederland iets beter dan het wereldwijde gemiddelde van 60 procent. Tegelijkertijd voorziet 53 procent van de Nederlandse bedrijven in formele training, dat is minder goed doen dan het wereldwijde gemiddelde van 59 procent.
  • Managementteams hebben moeite om het tempo van AI-ontwikkelingen bij te houden en op te nemen in hun strategie, stelt 55 procent van de Nederlandse executives. Het wereldwijde gemiddelde is 46 procent.
  • Data vormen de ontbrekende basis voor personeelsstrategie. 29 procent van de bevraagde Nederlandse bedrijven (33 procent wereldwijd) investeert in data om de vaardigheidskloof te doorgronden en te dichten. Budgettaire restricties en de onzekere investeringscontext zetten een rem op een succesvolle digitale transformatie in 2025.

Lees ook: Hoe leiders hun vermogen tot beoordelen verder aanscherpen en AI effectiever inzetten

Nieuwe voorhoede van toekomstklare bedrijven

Het onderzoek etaleerde een klein segment van toekomstklare bedrijven die sterk presteren. Onder ‘toekomstklaar’ wordt verstaan dat er duidelijke plannen zijn om medewerkers te ondersteunen, hun vaardigheden uit te bouwen en hun bedrijf door de AI-disruptie te loodsen.

Die koplopers zijn mensgericht, maken vlot gebruik van technologie en zijn voorbereid op disruptie, dankzij een sterke focus op vier kerndomeinen: op een gestructureerde en verantwoordelijke manier omgaan met AI, aanpassingsvermogen en loopbaanmobiliteit bevorderen, inspanningen leveren voor de ontwikkeling van personeelsvaardigheden en leidinggevenden voorbereiden op een snel veranderende toekomst.

Nederlandse situatie

Bij de bevraagde bedrijven in Nederland zegt 19 procent van de respondenten klaar te zijn voor de toekomst. Dat is het grootste aandeel van alle bedrijven in de dertien onderzochte landen (wereldwijd gemiddelde: 10 procent).

Bij 61 procent van de bedrijven maakt het management gebruik van AI om de besluitvorming te verbeteren, wat opnieuw significant hoger is dan het wereldwijde gemiddelde van 49 procent. En 54 procent van alle Nederlandse respondenten geeft aan dat hun bedrijf evolueert van een functiegerichte aanpak van personeelsplanning naar een vaardigheidsgerichte aanpak, tegenover 65 procent van de toekomstklare bedrijven wereldwijd.

“Het verschil zit in de mindset”, voegt Van der Eijk eraan toe. “Toekomstklare bedrijven doen meer dan inspelen op AI. Deze bedrijfsleiders herzien fundamenteel hoe hun organisatie werkt, hoe talent zich ontwikkelt en hoe besluiten worden genomen. Door te investeren in leiderschapsontwikkeling als onderdeel van een robuuste personeelsstrategie kunnen ze de kracht van technologie omzetten in reële bedrijfsimpact en waardecreatie.”

In deze collegereeks, georganiseerd door TIAS School for Business and Society en HR Academy, ligt de focus op de invloed van AI op de organisatie als geheel. Vooraanstaande experts koppelen academische inzichten aan praktijkvoorbeelden, zodat je AI effectief kunt inzetten binnen HR en de organisatie toekomstbestendig maakt.