Shell in 2015 opnieuw meest favoriete werkgever
Voor het vierde jaar op rij noemde de Nederlandse beroepsbevolking Shell het vaakst als ideale werkgever.
Shell wordt gevolgd door (Air France-)KLM en de Rabobank. Daarmee hoort de energiereus in het illustere rijtje van werkgevers als Philips en Rabobank. Zij werden vier of meer jaren op rij tot meest favoriete werkgever gekozen. Dat meldt Intelligence Group deze week.
Voor een aanzienlijke groep andere sterke employer brands geldt, dat zij onder druk staan en veel aan populariteit verliezen. Maar liefst acht van de top-10 meest favoriete werkgevers zijn sterk gedaald in de voorkeur onder de Nederlandse beroepsbevolking.
Start-ups aantrekkelijk
De grote werkgeversmerken staan onder druk, terwijl de relatieve posities maar beperkt wijzigen. Dit onderschrijft de trend dat vooral grote organisaties aan aantrekkelijkheid verliezen ten opzichte van bijvoorbeeld start-ups.
Dit is mede het gevolg van reorganisaties, reputaties die onder druk staan en de beperkte investering in recruitment marketing en employer branding. Dit blijkt uit onderzoek dat Intelligence Group deed onder 14.002 personen uit de Nederlandse beroepsbevolking.
NS nieuw in de top-10 favoriete werkgevers
Slechts één nieuwe werkgever meldt zich binnen de top-10 en dat is de NS op positie nummer negen. Een stijging van twee plekken ten opzichte van 2014. Defensie is daardoor uit de top-10 gevallen en gezakt van nummer 8 naar nummer 11.
Binnen de top-10 zijn verder een paar opvallende verschuivingen. Zo is de Rabobank terug in de top-3 en heeft daarmee ‘het Rijk’ verdrongen. Dat zakte van nummer drie naar nummer zeven. Een plaats waar de organisatie de afgelopen jaren nagenoeg altijd terug te vinden was. De Belastingdienst is de grote winnaar binnen de top-10 met vier gestegen plekken naar nummer 6.