Slechte leiders remmen productiviteit af

1 op de 10 medewerkers voelt zich zelden tot nooit volledig productief. De schuld? Slecht functionerende systemen en processen en: slechte leiders.

Meer doen met minder mensen, de productiviteit van medewerkers verhogen, het volle potentieel van mensen benutten: bekende doelstellingen voor menig bedrijf. Maar niet iedere medewerker krijgt dit voor elkaar. 9 procent van de Nederlandse werknemers voelt zich zelden tot nooit volledig productief. Zo blijkt uit Europees onderzoek van salarisdienstverlener ADP.

Daar zijn drie belangrijke redenen voor. Op de Nederlandse werkvloer blijft de productiviteit van werknemers om diverse oorzaken achter. 

1.    Inefficiënte systemen en processen (17%) 
2.    Slecht management (15%) 
3.    Collega’s die voor net iets te veel afleiding zorgen (14%)

Werknemers in de verkoop-, media- en marketingbranche ondervinden de meeste productiviteitsproblemen. Van hen zegt meer dan een derde (36%) dat ze hoogstens een deel van de tijd volledig productief zijn. Ook medewerkers in de gezondheidszorg (33%) en in de detailhandel, catering en vrije tijd sector (32%) halen lang niet het maximale uit hun werktijd. In de creatieve kunst- en cultuursector lijken de problemen het kleinst. Daar klaagt ‘slechts’ circa een kwart over problemen met zijn productiviteit (23%).

Hoe meet je productiviteit?

‘Maximale productiviteit is het streven van elke werkgever’, zegt Martijn Brand, Algemeen directeur bij ADP. ‘Maar hoe je productiviteit meet en welke factoren daarin doorslaggevend zijn, weten werkgevers vaak niet. Dit onderzoek geeft daar een goed beeld van.’ Het stroomlijnen van processen en het up-to-date houden van systemen en technologie is gewenst.

Investeer in leiders

Investeren in leiderschap blijkt bovendien ook geen luxe, nu blijkt dat slecht management een grote rem blijkt op de resultaten van werknemers. Managementtrainingen en een scherper oog voor de werknemer en zijn échte drijfveren en talenten is volgens Brand cruciaal. ‘Door het gesprek met werknemers aan te gaan, vergroten werkgevers niet alleen hun eigen inzicht, ook de betrokkenheid en motivatie van werknemers gaat erdoor vooruit.’