‘We willen Europees kampioen én wereldspeler zijn’

45 miljoen euro van Francisco Partners, BPI en Goldman Sachs naar Talentsoft. Voor innovatie en onafhankelijkheid.

Talentsoft, Europese HR Tech topspeler op het gebied van cloud based talent management- en human capital management software, zal mede dankzij de zojuist aangekondigde investeringsronde verder doorgroeien. 

De 45 miljoen euro die Francisco Partners, BPI en Goldman Sachs in het Franse bedrijf steken, zal worden gebruikt voor internationale ontwikkeling door nog meer in innovatie te investeren. CEO Jean-Stéphane Arcis zegt in een toelichting dat Talentsoft haar focus blijft houden op de HCM markt.

Van Saas naar iPaaS
“Het idee is de nummer 1 van Europa te zijn”, aldus Arcis vanuit het hoofdkwartier in Parijs. “We concentreren ons op investering in HR data management en employee experience innovatie. En op een platform dat open staat voor externe applicaties. We gaan van een SaaS model naar een Integrated Platform as a Service. Mede dankzij deze investeringsronde willen we daarmee het eerste HR Tech platform van Europa worden met iPaaS.”

Visionair
Talentsoft bestaat pas elf jaar, maar is in die tijd uitgegroeid tot een wereldspeler met grote klanten als Total, Toyota Europa, Deutsche Bahn en de nationale bank van België. Het bedrijf werd in 2018 voor de vijfde achtereenvolgende keer tot ‘visionair’ verkozen door Gartner’s Magic Quadrant for Talent Management Suites. De drie oprichters – Alexandre Pachulski, Joël Bentolila en Jean-Stéphane Arcis (op de foto van links naar rechts)– staan nog steeds aan het hoofd van het bedrijf. In 2018 werd een groei van 33 procent bereikt, dit jaar wordt een omzet van 100 miljoen dollar verwacht. 

HR Analytics
En daarbij is de Nederlandse markt belangrijk, zegt de CEO. Afgelopen zomer werd een strategisch partnership aangegaan met Raet, dat weer eerder werd overgenomen door het Noorse Visma. Raet en Talentsoft integreren hun platformen, waardoor een complete end-to-end employee experience wordt aangeboden. Van Core HR en payroll tot recruitment, performance- en competentiemanagement, learning compensation en benefits en HR Analytics. 

Groeistrategie
“Een win-win situatie”, zegt Arcis. “Zo kregen we dankzij dit partnership met Raet nieuwe klanten, bijvoorbeeld supermarktketen Jumbo, het is meteen goed gekomen en daar zijn we natuurlijk heel blij mee. We hebben inmiddels 1800 klanten en 9 miljoen gebruikers met 27 verschillende talen in meer dan 130 landen. We willen in de mondiale top 3 van HR Tech staan, door onder andere op vier continenten actief te zijn. De samenwerking met Raet, en indirect dus ook Visma, versterken onze groeistrategie.”

One-stop-shop
Eerder zei Ko Tanis, regionaal manager van Talentsoft, daarover: “Samen bieden we een one-stop-shop en dus een ijzersterke aanbieding in de HR-markt. Een unieke integratie van platformen. Natuurlijk voorziet ons businessplan in groei, in expansie. Wij groot in Europa, Raet de grootste in Nederland. En samen met Visma een duidelijke groeistrategie in Europa. Om ook in de toekomst die juiste mensen in je organisatie te hebben en te houden, is voortdurende monitoring pure noodzaak.”

Excellente feedback
“Nederland is een heel goede benchmark”, vult CEO Arcis aan. “Een volwassen en geavanceerde markt, met excellente feedback. Als ik bijvoorbeeld naar Jumbo kijk, dan zie ik een bedrijf met veel ambitie, ook in hun HR-project. Hetzelfde geldt voor Baker Tilly Berk en Eneco, ook klanten van Talentsoft. En ons Europees Support Center is in Nederland, bij Den Haag, gevestigd.”  

Data-analisten
Om de doelstellingen te bereiken, heeft Talentsoft veel data-analisten in dienst. Er wordt samengewerkt met Microsoft, maar research & development blijven volledig in Europa ter ondersteuning van de wereldwijde projecten. 

M&A prooi
Onafhankelijk blijven, staat hoog in het vaandel bij Talentsoft. En volgens de CEO zal de investeringsronde van 45 miljoen euro daar aan bijdragen. Elf jaar achter de rug, hoe staat het bedrijf er over nog eens elf jaar bij. Jean-Stéphane Arcis: “Wij zijn niet bang om M&A prooi te worden. Bedrijven als Oracle en Workday hebben hun eigen oplossingen, wij ook. Die 45 miljoen euro helpen om ons veiligheidsnet in stand te houden en naast die Europese kampioen een wereldwijde speler te zijn. Of Talentsoft zelf plannen voor acquisities heeft? We houden alle opties open!”