Uitzendbureaus helpen werkzoekende 50-plussers

De brancheverenigingen voor de uitzendsector ABU en NBBU hebben zich aangesloten bij de campagne ‘Open voor 50-plus’.

De organisaties worden mede afzender van deze campagne, die sinds medio 2014 wordt gevoerd door UWV en MKB-Nederland. De uitzendkoepels gaan hun leden oproepen om bij een zoekopdracht ook altijd een 50-pluskandidaat aan te bieden.
Aandacht voor de positie van 50-plussers op de arbeidsmarkt blijft hard nodig. Ondanks het aantrekken van de arbeidsmarkt komen oudere werkzoekenden nog altijd moeilijk aan het werk.
Kwaliteiten en capaciteiten
Volgens Jurriën Koops, directeur van ABU, moeten 50-plussers de kans krijgen om hun kwaliteiten en capaciteiten in te zetten in de huidige arbeidsmarkt. ‘De uitzendbranche is heel goed in staat deze mensen weer aan het werk te helpen. Van de oudere werkzoekenden die vanuit de WW weer een baan vinden, gaat circa 30% aan de slag door bemiddeling van een uitzendbureau of intermediair.’
Marco Bastian, directeur NBBU, sluit zich hierbij aan. ‘De positie van oudere werkzoekenden op de arbeidsmarkt verbetert nauwelijks en het is daarom belangrijk dat werkgevers dit potentieel benutten. We moeten deze ervaren en meestal zeer gemotiveerde mensen niet afschrijven, maar juist in deze groep blijven investeren.’
 
Meerwaarde
‘De beste kandidaat op de juiste plek, dat kan net zo goed een 50-plusser zijn,’ aldus Leendert-Jan Visser, directeur van MKB-Nederland. Hij vindt het belangrijk dat werknemers tot aan de pensioenleeftijd volledig en volwaardig meedoen op de arbeidsmarkt. ‘Met deze campagne willen wij bereiken dat werkgevers zich beter bewust zijn van de meerwaarde van werknemers van 50 en ouder en vooroordelen wegnemen.’
De campagne Open voor 50-plus daagt werkgevers uit om geschikte 50-plussers uit te nodigen wanneer zij op zoek zijn naar personeel. Werkgevers die hiervoor open staan kunnen zich melden via de website: www.openvoor50plus.nl