Unicef mikt op opgespaarde verlofdagen

Het achterliggende idee is dat werkgevers op grote schaal de opgespaarde vakantiedagen van medewerkers opkopen en dat het personeel dit weg kan geven aan een Unicef-activiteit naar keuze. Onder meer Schiphol en de gemeente Den Haag gaan werknemers deze mogelijkheid bieden. Werkgevers zitten volgens Het FD vaak met het overschot aan vakantiedagen in hun maag, omdat een bedrijf die als schuld op de balans moet reserveren.
Werkgevers zouden zich door het afkopen van vakantiedagen kunnen presenteren als ruimhartige donateur en anderzijds de afgekochte dagen als aftrekpost bij de Belastingdienst opvoeren. Werkgeversvoorman Harry van de Kraats van AWVN juicht de campagne dan ook toe. Hij ziet het als een middel om ‘dood kapitaal’ aan het werk te zetten. Eerder gaf hij aan dat het overschot aan vakantiedagen het bewijs is dat er te veel vakantiedagen worden uitgedeeld.
FNV-beleidsadviseur Wim van Veelen is kritisch over het initiatief. Hoe noemt het ‘niet wenselijk’ dat werknemers via Unicef ‘voor het blok worden gezet’. Het overschot aan verlofdagen ziet Van Veelen ‘veelal als een symptoom van overmatige werkdruk en falen van management’. “Dat wordt nu op charmante wijze afgewenteld op de werknemer.”
Sluit u aan bij andere ambitieuze HR-Directeuren. Meld u aan voor de CHRO-nieuwsbrief met waardevolle artikelen, checklists & interviews.
Ontvang de gratis nieuwsbrief Word nu lidVacatures
Events
Personalia
Whitepapers
Markt Update
Vragen over adverteren?

Kan ik u van dienst zijn met een toelichting of advies over alle mogelijkheden? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor u.
CHRO.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor HR professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Marloes Willems
Accountmanager