Vaak geen cultuur en beleid voor het “Nieuwe Werken”

Werkgevers regelen de faciliteiten voor het nieuwe werken goed, maar cultuur en beleid ontbreken meestal.

Nederlandse bedrijven en organisaties bieden hun medewerkers steeds vaker goede faciliteiten voor een nieuwe manier van werken. Tegelijk voelen medewerkers zich nog niet vrij om flexibel te werken. De organisatiecultuur houdt ze op kantoor en spelregels voor andere manieren van werken zijn vaak niet vastgelegd.
Nodig en belangrijk voor Nederland
Dat blijkt uit het onderzoek “Anders werken: wat vindt werkend Nederland?” gehouden onder Nederlandse kantoorwerkers in opdracht van technologiebedrijf Ricoh. Mark Boelhouwer, CEO Ricoh Nederland: ‘Andere manieren van werken zijn snel nodig en belangrijk voor Nederland.’
Nederlandse medewerkers zijn te spreken over de technologie en de faciliteiten waarover zij via hun werkgever kunnen beschikken: 40% van de respondenten is zelfs zeer tevreden dankzij een laptop en smartphone van het bedrijf en de beschikbaarheid van webmail.
Slechts 11 procent legt spelregels vast
Toch ervaart slechts 20% van de Nederlandse medewerkers een positieve cultuur en een stimulans van zijn werkgever om ook echt op een andere – niet traditionele – manier te werken. Het daadwerkelijk vastleggen van de spelregels voor een andere manier van werken in beleid, doet volgens de respondenten nog maar 11% van de organisaties.
Een derde van de Nederlandse werknemers voelt zich door de bedrijfscultuur en sociale controle op het werk niet vrij om zomaar elders te werken. 25% geeft zelfs aan dat dit niet wordt toegestaan door de leidinggevende.

Kantoor nog altijd vooral werkplek
Wanneer wel buiten de kantoormuren wordt gewerkt, gebeurt dit in de meeste gevallen thuis (58,2%) of bij de klant (19,4%). Nederlanders zien het kantoor nog steeds in belangrijke mate als een werkplek (49,3%) en in mindere mate als ontmoetingsplek (11,3%).
Mark Boelhouwer, CEO Ricoh Nederland: ‘Dit zal in de nabije toekomst drastisch veranderen. In de diverse trendonderzoeken die we doen, zien we dat het kantoor in toenemende mate een plek wordt om de juiste mensen te ontmoeten en samen te werken.’