Werkgever die goed doet krijgt voorkeur
Als zij de keuze zouden hebben tussen twee vergelijkbare banen, kiezen zij eerder voor een bedrijf dat kan aantonen een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij. Dit blijkt onderzoek onder bijna 40.000 respondenten in opdracht van Regus.
Belangrijk criterium bij de keuze voor een werkgever
Bijna de helft (47%) van de respondenten zegt het belangrijk te vinden dat een werkgever zich bezighoudt met goede doelen. Ook maatschappelijk verantwoord ondernemen blijkt een belangrijk criterium te zijn bij de keuze voor een werkgever.
Bedrijven die hebben aangetoond dat ze zich inzetten voor een betere samenleving zijn aantrekkelijker voor toptalent en hebben ook geen probleem om dat te behouden.
Enkele bevindingen uit het onderzoek
- Een derde van de respondenten geeft aan zich te willen inzetten voor de goede doelen waaraan het bedrijf een bijdrage levert
- 41% waardeert initiatieven op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar 29% geeft aan hier onvoldoende over geïnformeerd te worden
- Een kwart zou graag meer informatie willen over de goede doelen- en MVO-initiatieven van andere teams binnen het bedrijf
- Een groot deel van de respondenten vindt dat bedrijven in hun sector zich meer zouden moeten bezighouden met MVO (40%) en donaties (37%)
Jessika van Veen van Regus: ‘Een groot deel van de medewerkers is duidelijk geïnteresseerd in meer dan de eigen carrière. Zij geven aan dat ze liever werken voor een bedrijf dat zich ook inzet voor de samenleving. Een bedrijf dat zich bezighoudt met maatschappelijk verantwoord ondernemen laat zien dat het een positieve en verantwoordelijke organisatie is.’
Meer voldoening uit het werk
Bovendien blijkt dat medewerkers er trots op zijn voor zo’n organisatie te werken, aldus Van Veen. Medewerkers die weten met welke goede doelen de organisatie zich bezighoudt, halen meer voldoening uit hun werk en zijn gemotiveerder. ‘Verder bieden deze initiatieven managers en medewerkers mogelijkheden om samen te werken.’