Werkzoekende wil recruitment met human touch
Dit blijkt uit een onderzoek van de American Staffing Association (ASA). Meer dan driekwart (77 procent) van zo’n 1000 respondenten, die in de afgelopen vijf jaar hebben gezocht naar een baan of dat van plan zijn, doen dat bij voorkeur met behulp van menselijke interactie.
Uit de enquête bleek ook dat de meest voorkomende manier waarop kandidaten daadwerkelijk aan een baan komen mond-tot-mond-communicatie is (43 procent). Daarna middels vacaturesites, websites van werkgevers en interne contacten bij een potentiële werkgever. Vier op de 10 respondenten schakelde een uitzendbureau of wervingsbureau in voor het zoeken naar een baan.
Netwerk van vrienden, oud-collega's en familieleden
‘Een combinatie van technologie en persoonlijke contacten is de winnende strategie voor de banenjacht,’ zegt Richard Wahlquist, directeur van de ASA. ‘Ondanks alle recente ontwikkelingen in de online werving en selectie, veranderen sommige dingen nooit. Je netwerk van vrienden, oud-collega's en familieleden is nog steeds een belangrijke sleutel tot het vinden van je ideale baan.’
In dat opzicht wijkt de Amerikaanse situatie weinig af van die in Nederland. De effectiviteit van referral recruitment geldt voor een grote meerderheid van de Nederlandse wervingsprofessionals (68 procent) als (zeer) hoog. Dit bleek eerder dit jaar uit het rapport De stand van werven 2016 van Intelligence Group.