5 tips voor een diverse cultuur
Bedrijven die zich richten op het bouwen van een diverse en inclusieve cultuur zijn productiever en innovatiever en hebben meer betrokken medewerkers. LinkedIn deed onderzoek onder 8.000 bedrijven en concludeerde dat 78 procent initiatieven onderneemt op het gebied van diversiteit om de organisatiecultuur te verbeteren, 62 procent doet het om de prestaties te verbeteren en 49 procent om hun klanten beter te representeren.
De grote voordelen die diversiteit kan bieden zijn duidelijk. Maar hoe pak je het aan? In het onderzoek zette LinkedIn de vijf manieren op een rij waarop bedrijven diversiteit en inclusiviteit bevorderen.
Creëer een omgeving die verschillende meningen respecteert
Als een leider niet aanmoedigt dat mensen hun mening geven, zullen medewerkers ook niet snel de manier waarop dingen gaan ter discussie te stellen. Zo wordt diversiteit onbedoeld om zeep geholpen. Dan bepalen bijvoorbeeld group-think of het halo-effect welke ideeën opgepakt worden.
Een leider moet een veilige omgeving zien te creëren waarin medewerkers zich comfortabel voelen om hun mening te geven. Alleen dan kunnen bedrijven profiteren van de diverse achtergrond en ervaringen van hun medewerkers.
Moedig mensen aan om zichzelf te zijn op kantoor
Als collega’s naast hun werk anders zijn dan op kantoor is dat een reden tot zorg. Bedrijven moeten medewerkers aansporen om authentiek te zijn en juist profiteren van verschillende werkstijlen. Het risico is anders dat er een homogene omgeving ontstaat.
Benoem het belang van diversiteit
Praat over diversiteit, hierdoor verhoog je het bewustzijn in de organisatie. Medewerkers zullen dan eerder kritisch kijken naar hun eigen beslissingen en onbewuste vooroordelen. Het is belangrijk te beseffen dat leiders de toon zetten. En te beseffen dat diversiteit omarmen naast een maatschappelijk belang ook een zakelijke noodzaak heeft.
Geef diversiteit een plek in de missie en waarden van het bedrijf
Deze vormen de cultuur van een bedrijf en helpen mensen te begrijpen wat het doel is van het bedrijf en waar het naartoe wil. Bij besluiten gelden de missie en waarden van een bedrijf als een richtlijn voor medewerkers. Ook als leiders niet betrokken zijn bij een beslissing, weten medewerkers dus dat diversiteit belangrijk is voor de organisatie.
Een mooi voorbeeld van een inclusief bedrijf dat inclusiviteit in de strategie heeft is Asito. Het schoonmaakbedrijf ziet inclusief ondernemen niet alleen als een maatschappelijke plicht als werkgever, maar geeft het bedrijf ook een strategisch voordeel, zei HR-directeur Hans van Leeuwen eerder in een interview met CHRO.nl.
Lees ook: Inclusief HR: dit zegt de wetenschap
Maak diversiteit ook prioriteit van het leiderschapsteam zelf
Als je het belang van diversiteit uitdraagt, zorg dan ook dat je er zelf naar handelt. Het gaat om doen wat je zegt: ook in het leiderschapsteam moet diversiteit een belangrijk issue zijn. (Bron: Inc.com]