Zo overleeft de HR-peoplemanager in een digitaal tijdperk

Technologie lijkt de peoplemanager soms tegen te werken. Maar het tegendeel is waar.

Deze week sprak ik er sinds lange tijd weer ééntje; een echte HR- peoplemanager. Hoe je ze herkent?  Nou ja, aan het gedrag. Ze besteden zichtbaar en bovengemiddeld veel tijd aan het luisteren naar en verbinden van medewerkers. En niet geheel onbelangrijk, ze worden er zelf oprecht blij van. Iemand anders zien opleven, ontwikkelen of iets bijzonders zien doen. Ze laten zich doorgaans niet te veel leiden door regeltjes van bovenaf, maar opereren vanuit intrinsieke kernwaardes.

Auteur: Veronique Bourée is International Customer Succes Director Talentsoft.

People skills versus techskills?

Terwijl sommige mensen alleen maar letten op KPI’s en data-analyses, bewaakt de peoplemanager ook de cultuur van een organisatie. Vaak puur door in het belang van de medewerker te handelen, en vanuit een sterk waardebesef. De peoplemanager maakt hierdoor een moeilijk meetbaar, maar tegelijkertijd cruciale impact op de cultuur.  Ze zorgen voor verbinding en vertrouwen, door er zichtbaar te zijn op de momenten die er echt toe doen. 

Maar helaas, het gaat niet goed met deze peoplemanager. Ze voelt zich een roepende in de woestijn, krijgt weinig waardering en heeft al emotioneel afscheid genomen van haar huidige werkgever. Daarnaast struikelt ze iets te vaak over door de top veelgebruikte containerbegrippen als talent management, HR Analytics, en de employee journey. 

Technologie dicht de kloof tussen mens en machine

Allemaal mooi, maar met haar visie en aanpak staat ze liever dichtbij de medewerker, en voelt ze zich steeds verder verwijderd van het hogere management. De laatste wil innovatie zien, efficiency doorvoeren en op hoge lijnen de strategie bepalen. Hoe kan ze deze kloof dichten en tegelijkertijd haar ‘people focus’ behouden?

Allereerst door de tijdsgeest te omarmen. De peoplemanager zal aangenaam verrast zijn te ontdekken hoe technologie juist deze kloof kan dichten. Want, wie slim en op een leuke manier technologie inzet, zal in staat zijn haar organisatie, de strategie en de cultuur te verbinden. Talent zal zich thuis voelen en hoger management zal geïnspireerd raken.   

3 Tech-tips voor de digitale HR-peoplemanager 

De peoplemanager van 2020 pakt nu haar kansen om ervaring op te doen. Ze staat open voor technologische ontwikkelingen. Tegelijkertijd laat ze zich niet gek maken en gaat ze praktisch aan de slag op de mensgerichte manier die bij haar past. 

Met hetzelfde gemak waarmee medewerkers met social media en apps omgaan, gaat zij als peoplemanager de organisatie in. Deze keer niet alleen met onverdeelde aandacht, maar ook met laagdrempelige technologie om haar bereik en effect te vergroten. Dit doet ze met behulp van drie tech-tips die aansluiten bij de volgende aandachtspunten:

 Cultuur en kernwaarden
 Samenwerking en verbinding
 Ontwikkeling 

1. Cultuur en kernwaarden – Breng Cultuur in beeld

Wat zijn eigenlijk de kernwaarden van het bedrijf en wat is onze cultuur? Voordat we gaan digitaliseren, beginnen we eerst bij deze kernvraag. Begin dan ook bij de basis en gebruik simpele technologie om dit in beeld te brengen. Neem bijvoorbeeld korte filmpjes op van wat mensen van het bedrijf vinden en ga daarmee aan de slag. Focus in gesprekken op waardes en werk dit uit via het interne netwerk (intranet). Durf ook toe te staan dat het gedeeld wordt via Social Media. Je zal zien dat er veel ‘people’ bij komt kijken en dat technologie echt een hulpmiddel is. Bijvoorbeeld zoals in deze video.

2. Samenwerking en verbinding – Stop met mailen, start met sociale tools 

Facebook, LinkedIn. Het gebruikersgemak is ons allemaal bekend. Dergelijke laagdrempelige tooling is ook beschikbaar om mensen binnen een bedrijf met elkaar te verbinden. Zo zijn er meerdere tools om mensen efficiënter te laten communiceren en vaak zijn ze gewoon gratis! Zoals samen werken aan het zoeken van de beste kandidaat. Ook kun je veel communicatie- en samenwerkingsuitdagingen oplossen door mensen te trainen en hierbij kan technologie natuurlijk ook een handje helpen in de vorm van video’s, games etc. 

3. Ontwikkeling – Train de community. Stimuleer het leren van en met elkaar

Persoonlijke ontwikkeling van medewerkers is cruciaal voor het voortbestaan van een bedrijf. De juiste skills en competenties maken het verschil tussen tevreden en ontevreden klanten. Ook hier kan technologie bij helpen. Er is vaak veel meer kennis en kunde in huis dan we denken. Juist door dit vast te leggen, mensen zelf hun eigen content te laten creëren, en ‘van elkaar leren’ te stimuleren, kan op een leuke en verbonden manier een ontwikkelprogramma worden opgezet. Ook hiervoor zijn laagdrempelige en vaak gratis tools beschikbaar. 

Peoplemanagers weten het maar al te goed; het is niet een systeem, een proces, of een getal waardoor een medewerker (meer) gemotiveerd raakt. Het is het collectieve gedrag, de cultuur, en de kans om een bijdrage te leveren wat een organisatie succesvol maakt. Dit kan gefaciliteerd worden door technologie. Hoe leuk is het als door middel van een aantal simpele en laagdrempelige technologische toepassingen, jij als peoplemanager, je doelstellingen weet te realiseren?

Nieuwsgierig hoe dit er in de praktijk uit ziet? Bekijk dan de video van de Learning Manager bij Proximus