Zo zet u als CHRO LinkedIn naar uw hand

LinkedIn is een krachtig gereedschap voor CHRO's. Hoe zet u dit succesvol in? Strategische tips om als CHRO het sociale netwerk naar uw hand te zetten.

De Nederlandse HR-top is goed vertegenwoordigd op LinkedIn. Veel van de HR-directeuren uit de CHRO Top 100 hebben hier namelijk een profiel en zijn actief op het sociale netwerk.

Wat kunt u uit LinkedIn halen? Enkele redenen om hier actief te zijn:

  • Carrièrekansen ontdekken: Via LinkedIn blijft u makkelijk in contact met (voormalige) collega’s en executive recruiters. Daardoor bent u als eerste op de hoogte van nieuwe carrièrekansen.
  • Invloed uitoefenen: LinkedIn is een krachtig middel om online invloed uit te oefenen. Zo kunt u via bijdragen en artikelen uw visie voor het voetlicht brengen en uitgroeien tot thought leader.
  • Online netwerken: In Nederland zijn miljoenen mensen actief op LinkedIn. De kans is daarom groot dat de beslissers die u wilt bereiken hier te vinden en makkelijk te benaderen zijn.

7 strategische LinkedIn-tips

1. Bepaal uw doelstellingen

Vraag uzelf af wat uw doelstellingen zijn op LinkedIn. Als het u bijvoorbeeld gaat om het ontdekken van carrièrekansen, zult u zich natuurlijk richten op connecties met oud-collega's en executive recruiters. Wilt u meer invloed uitoefenen? Dan zult u ook de publicatiemogelijkheden gebruiken.

2. Denk na over uw positionering

Wat moet er blijven hangen nadat mensen uw profiel hebben bezocht? Zet dit eerst op papier in een aantal steekwoorden en verwerk deze daarna in uw profiel. Besteed in uw samenvatting bijvoorbeeld aandacht uw missie als CHRO, beschrijf kort uw loopbaan en sluit af met uw specialismen.

3. Neem relevante zoekwoorden op

De kracht van LinkedIn schuilt in de zoekfunctie. Daarbij zoeken LinkedIn-leden niet alleen op namen, maar ook op specialismen als employee experience. Voeg daarom relevante zoekwoorden toe op belangrijke plaatsen, zoals uw kopregel, samenvatting en functiebeschrijvingen.

4. Kies de juiste privacyinstellingen

LinkedIn biedt uitgebreide privacyinstellingen. Onder Instellingen en privacy kunt u met behulp van meerdere schuifjes aangeven wat u wel en niet wilt delen. Dit zijn enkele belangrijke instellingen:

  • Wie uw connecties kan zien: Mogelijk wilt u uw netwerk niet zomaar met anderen delen. In dat geval kunt u met deze instelling aangeven dat uw connecties alleen voor u zichtbaar zijn.
  • Uw openbare profiel bewerken: Het openbare profiel verschijnt in zoekmachines als Google. U kunt met deze instelling aangeven of u daar wel of niet wilt verschijnen. Daarnaast kunt u ervoor kiezen om bepaalde onderdelen niet mee te nemen in uw openbare profiel.
  • Wie uw achternaam kan zien: Deze instelling maakt het mogelijk om uw achternaam te verbergen voor mensen die geen connectie van u zijn.

5. Creëer of cureer content

LinkedIn is populair als contentplatform. Dit betekent dat u zich met interessante en relevante content in de kijker kunt spelen bij sleutelpersonen. Daarvoor kunt u zelf content creëren via bijdragen en artikelen. Een andere optie is content cureren, waarbij u alleen content verzamelt en op LinkedIn deelt.

6. Verdiep u in het algoritme

Een algoritme bepaalt de zichtbaarheid van uw bijdragen en artikelen. Dit algoritme stelt de kwaliteit vast en bepaalt hoeveel mensen die te zien krijgen. Op de website van LinkedIn legt het sociale netwerk zelf uit hoe dit werkt. Daarbij speelt onder meer de grootte van uw netwerk mee en de interactie die u krijgt.

7. Laat u inspireren door andere CHRO’s

Andere CHRO’s zetten LinkedIn al succesvol in. Bijvoorbeeld om invloed uit te oefenen binnen of buiten hun organisatie. Ter inspiratie kunt u kijken op het LinkedIn-profiel van een bekende CHRO als Janine Vos van Rabobank. Een goed voorbeeld van een CHRO die content cureert, is Paul-Peter Feld van Enexis Groep.

Beeld: Unsplash