HR TRENDS 2018: HRTech
Een 7,7! We mogen stellen dat u erg tevreden bent over uw eigen functioneren. Op de vraag of u tevreden bent over de manier waarop de eigen HR-afdeling in het algemeen functioneert, volgt een iets lagere score: gemiddeld een 7,1. Het verwachte oordeel van de interne klanten is gematigder; het lijnmanagement, werknemers en directie zou HR beoordelen met (respectievelijk) een 7,1; 7,0 en 7,4, zo verwacht u.
Auteur Marjan Bleeker en Hans van der Spek
Marjan Bleeker is hoofdredacteur van CHRO, Hans van der Spek is manager van het Kenniscentrum HCM van Berenschot
HR-professionals kloppen zichzelf over het algemeen op de borst wanneer het gaat over hun eigen functioneren: ze geven zichzelf gemiddeld een 7,7. Maar: over de kennis van digitalisering bent u zelf wel een stuk kritischer: u geeft uzelf een 7,0, maar uw afdeling als geheel een magere 6,4. Dat blijkt uit het HRTech onderzoek van de CHRO Community in samenwerking met consultancybedrijf Berenschot. Of deze cijfers terecht zijn, kunnen velen van u niet echt hard maken. U maakt namelijk maar mondjesmaat gebruik van metrics om de effectiviteit van uw afdeling en uw beleid te meten.
De helft van de respondenten doet dit voor de HR-functie en performance management, een derde voor workforce-planning, learning en talent management. Nog minder wordt leiderschapseffectiviteit gemeten (16%), of de effectiviteit van de consultants (8%).
HR TRENDS 2018: Employer branding
HR TRENDS 2018: Recruitment
HR TRENDS 2018: Duurzame inzetbaarheid
HR TRENDS 2018: Performance management
HR TRENDS 2018: Talentmanagement
HR TRENDS 2018: HR analytics
HR TRENDS 2018: Organisatieontwikkeling
Kennis over HR-technologie
Dat het beschikken over voldoende kennis over HR-technologie relevant is, blijkt wel als we het oordeel omtrent het kennisniveau in relatie brengen met de mate van tevredenheid. Het oordeel zoals hiervoor beschreven valt lager uit voor die respondenten die ontevreden zijn over de kennis van de HR-afdeling op het gebied van HR-technologie. Indien men wel tevreden is over de kennis, dan liggen de scores over de volle breedte hoger.
Daar waar de mate van tevredenheid over de kennis van de HR-afdeling op het gebied van HR-technologie wel degelijk invloed heeft op de tevredenheid omtrent het functioneren is die niet of nauwelijks het geval als het om uw eigen kennisniveau gaat; de tevredenheid. De tevredenheid over het eigen kennisniveau op het gebied van HR-technologie heeft minder impact op de score voor het eigen functioneren.
Redenen digitalisering
Verbetering van productiviteit en kwaliteit zijn de redenen die het meest genoemd worden om tot investering in HR-technologie over te gaan. Verbetering van de ondersteuning aan medewerkers of de profilering naar medewerkers toe vormen beduidend minder vaak aanleiding om te gaan investeren in HR-technologie.
HRTech Budgetten: ze groeien!
In bijna de helft van de organisaties is er een voor HR-technologie geoormerkt budget; hetzij als onderdeel van het HR-budget (23%), hetzij als onderdeel van het IT-budget (24%)
Ten opzichte van vorig jaar geeft 46% meer uit aan HR-technologie dan vorig jaar, terwijl 6% er minder aan uitgeeft. Voor 37% van de organisaties is het bedrag gelijk gebleven ten opzichte van vorig jaar.
Eigenaarschap HRTech
Hoewel het budget slechts in 23% van de gevallen bij HR ligt, ligt het eigenaarschap van HR-technologieprojecten in bijna 70% van de organisaties bij HR en in nog eens 22% is er sprake van een gedeeld eigenaarschap met IT.
HRTech in de publieke sector
Hoe zit het met het gebruik van e-HRM in de publieke sector? Daarover laat de HRM Barometer 2017-2018 van Driessen HRM meer zien. Ondanks dat de toegevoegde waarde van e-HRM hier buiten kijf staat, blijken er verschillen te zien per sector.
In de overheid is de meerderheid van de HRM'ers ervan overtuigd dat ze zich door e-HRM meer kunnen focussen op strategische vraagstukken. Slechts 10% denkt van niet, de rest twijfelt en 31% denkt dat het nut wordt onderschat. De respondenten in andere sectoren denken in mindere mate dat het nut van e-HRM wordt onderschat en dat ze zich door e-HRM meer kunnen focussen op strategische vraagstukken.
Als we verder inzoomen op de resultaten en dit uitsplitsen naar functie, dan denkt slechts 17% van de bestuurders dat HRM het nut van e-HRM onderschat en 29% kan zich door e-HRM meer focussen op strategische vraagstukken. Dit percentage is weliswaar lager dan bij de andere groepen, maar voor een bestuurder is HRM ook geen primaire taak.
Salarissoftware maakt eindelijk handen HR vrij
Salaris & arbeidsvoorwaarden is traditiegetrouw een onderdeel van HRM. Hier lijkt HR eindelijk de nhanden vrij te krijgen om aan strategischere zaken te werken. Binnen het thema ziet Driessen HRM een verschuiving ontstaan. Waar eerder de focus lag op digitalisering van het salarisproces, is dit inmiddels een domein geworden van e-HRM experts en richt HRM zich meer op salarishuizen en secundaire arbeidsvoorwaarden.