HR TRENDS 2018: Recruitment
Hoewel de arbeidsmarkt al twee jaar op rij aantrekt, lijkt HR zich toch overvallen te voelen door de snelheid van deze ontwikkeling. Ruim de helft van de HR-professionals ervaart problemen in de werving en selectie van nieuwe medewerkers, flink meer dan vorig jaar.
Het bedenken van sterke recruitmentstrategieën staat daarom sinds ruim vijf jaar weer in de lijst met HR-prioriteiten. Hoewel HR de laatste jaren weinig – serieuze – recruitment hoefde te bedrijven, geeft het zichzelf wel een schouderklopje over het niveau van de werving en selectie van nieuwe medewerkers. Of dat terecht is, is maar de vraag. Met name HR’s inzicht in de eisen en wensen van nieuw personeel is discutabel. Gevaarlijk, want ondermaatse recruitment kan een rem zetten op de organisatiegroei.
Wat staat HR het komende jaar te wachten op het gebied van recruitment? Dit zeggen de grote HR-onderzoeken.
Rem op groei door gebrek aan personeel
Hoewel de werkloze beroepsbevolking nog altijd aanzienlijk is, merkt de HR- professional in bepaalde sectoren dat de arbeidsmarkt nadrukkelijk aantrekt. Ruim de helft van de HR-professionals ervaart knelpunten bij de werving van nieuwe medewerkers, zo stelt het HR-trends 2017-2018 onderzoek van Berenschot, Performa en ADP.
Er zijn inmiddels bedrijven en sectoren die geremd worden in hun groei door een gebrek aan voldoende gekwalificeerd personeel. Zo blijkt bijvoorbeeld uit onderzoek van UWV naar de bouwsector dat werkgevers door de grote vraag naar personeel en de beperkte instroom vanuit het beroepsonderwijs moeite hebben om voldoende vakmensen te vinden.
Voor het tweede jaar op rij werden de HR-professionals overvallen door de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Het aantal respondenten dat momenteel problemen ervaart (56%) is fors hoger dan in 2016 (36%) en ligt ook aanmerkelijk boven de verwachting die men in 2016 voor 2017 uitsprak (37%). Respondenten voorzien in 2018 nog meer problemen in het aantrekken van personeel.
HR TRENDS 2018: Employer branding
HR TRENDS 2018: Duurzame inzetbaarheid
HR TRENDS 2018: Performance management
HR TRENDS 2018: Talentmanagement
HR TRENDS 2018: HR analytics
HR TRENDS 2018: HRTech
HR TRENDS 2018: Organisatieontwikkeling
HR is trots op eigen recruitment
Bestuurders maken zich zorgen over uitstroom van personeel en kennisverlies als gevolg van vergrijzing en ontgroening. Werkgevers zijn daarom steeds meer op zoek naar succesvolle recruitmentstrategieën. Werving en selectie staat sinds ruim vijf jaar weer in de lijst met HR-prioriteiten, laat ook de HR Benchmark 2017 van Raet zien.
Ondanks dat HR-professionals zich vijf jaar lang weinig druk hebben hoeven maken om recruitment, vind HR zichzelf nog best bekwaam in deze laatste jaren maar weinig beoefende tak van sport.
HR-managers geven aan dat hun organisatie het meest vaardig is op het gebied van recruitment en opleiding en ontwikkeling. Beide HR-instrumenten krijgen qua volwassenheid een 7,1 van de HR-managers. 44% van de HR-managers geeft de organisatiebekwaamheid op het gebied van recruitment een 8 of hoger.
Lees ook: Alle HR TRENDS 2018 op een rij
HR moet minder navelstaren
Personeelstekorten nemen in veel sectoren toe. Daar komt bij dat bijna de helft van medewerkers ervoor open staat om benaderd te worden door een recruiter voor een nieuwe baan. Toch gebeurt dit nog maar weinig. Slechts 7% van de respondenten wordt regelmatig benaderd voor een baan. Mannen worden daarbij significant vaker benaderd dan vrouwen. En 50-plussers weer minder dan jongeren. Dat blijkt uit de HRM Barometer 2017-2018 van Driessen HRM, een onderzoek naar trends in de publieke sector.
Twee derde van de respondenten wil het liefst in het publieke domein werken. Slechts 7% niet en de rest heeft geen voorkeur. Als ze voor een nieuwe baan kiezen, speelt de organisatie natuurlijk een rol, maar een kleine meerderheid vindt de functie belangrijker.
Hier mag HR wel eens wat kritischer naar zichzelf kijken. Want de blik op recruitment blijkt vooralsnog te veel organisatiegericht. HR zette de laatste jaren flink in op doorgroei- en opleidingsmogelijkheden; vanuit organisatieperspectief zeer begrijpelijk. Maar medewerkers zitten hier helemaal niet op te wachten, stelt het onderzoek van Driessen.
Zo vinden medewerkers functie en sfeer de belangrijkste aspecten in de zoektocht naar een nieuwe baan. Maar doorgroei- en opleidingsmogelijkheden achten zij het minst belangrijk. HR doet er dus goed aan flink in te zetten op de employee experience: het verbeteren van zaken als uitdagende opdrachten en interessante functies, het verbeteren van de sfeer op de werkvloer en het verminderen van werkstress.
HR-tech in recruitment neemt grote vlucht
Het werven van ‘the right (wo)man for the job’ wordt met steeds sneller veranderen van functies en organisaties steeds ingewikkelder. Een nieuwste kant van recruitment komt daardoor meer en meer in de schijnwerpers te staan: de tech-kant. Dat stelt Deloitte in het onderzoek Global Human Capital Trends 2017.
Grote organisaties nemen vaak het voortouw met werven via sociale netwerken, analytics en cognitieve tools. Gaming-elementen en neurowetenschap worden steeds meer in dit soort tools verwerkt, die op wetenschappellijk niveau de juiste mensen voor functies, teams en organisatiefit vinden. Deze trend zet dit jaar steeds verder door. Van de voorlopers druppelt het door naar ‘gewone’ organisaties.
Zet in op mobiele recruitment via smartphone
Smartphone-acceptatie blijft groeien, toch zijn lang niet alle organisaties hier op voorbereid. De smartphone is sinds enkele jaren het voornaamste middel om het internet op te komen. En het smartphonegebruik blijft onverminderd stijgen, stelt Deloitte in het eind 2017 gepubliceerde TMT Predictions-rapport.
Tegen het einde van 2023 wordt verwacht dat meer dan 90% van de volwassenen in de ontwikkelde landen een smartphone heeft. Van de 55-75-jarigen zal dit zo’n 85% zijn. Deloitte voorspelt dat smartphonegebruikers in 2023 gemiddeld 65 keer per dag met hun telefoon zullen communiceren, een stijging van 20% ten opzichte van het verwachte gemiddelde in 2018.
De noodzaak om alle wervings- en sollicitatiekanalen van uw organisatie mobielvriendelijk te maken groeit dus met de dag.