Onderzoeken: Claude vervult vooral taken, ChatGPT juist niet

Foto: ANP Foto
Dat steeds meer mensen ChatGPT gebruiken voor uiteenliggende dingen, is inmiddels wel duidelijk. En ook dat dit niet altijd positief afloopt. AG Connect vraagt zich in een artikel af hoe mensen nu eigenlijk ChatGPT echt gebruiken.
Op die vraag geeft OpenAI, de maker van ChatGPT, antwoord met een rapport dat recent verscheen. Hiervoor werden 1,5 miljoen chats van ongeveer 130.000 gebruikers tussen mei 2024 en juli 2025 geanalyseerd. Daaruit blijkt dat 52 procent van de gebruikers vrouw is. Dat is een flinke verschuiving, aangezien kort na lancering van de AI-chatbot in 2022, 80 procent van de gebruikers man was.
Verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke namen
Of de verdeling echt uitkomt op het punt dat OpenAI aangeeft, is niet helemaal zeker. Het bedrijf baseerde de aanname op ‘vrouwelijk klinkende’ en ‘mannelijk klinkende’ namen.
Het viel daarbij wel op dat de vrouwelijk klinkende namen ChatGPT vooral gebruiken voor hulp bij schrijven en praktische begeleiding. Mannelijk klinkende namen vroegen de chatbot vooral om technische hulp, zochten informatie en gebruikten het voor multimediale doeleinden.
48 procent van de gebruikers is tussen de 18 en 25 jaar oud. Zij gebruikten ChatGPT vooral voor persoonlijke doeleinden. Minder dan een kwart van de chats die deze groep voerde had te maken met werk.
Alleen de 66-plussers gebruikten het nog minder voor werk. Het valt op dat ChatGPT, ondanks de veel aangehaalde voorbeelden, blijkbaar amper voor werk gebruikt wordt. De groep mensen tussen de 36 en 45 jaar scoorde hierop namelijk het hoogst met 31,4 procent van de chats die richting het zakelijke neigde.
In deze collegereeks, georganiseerd door TIAS School for Business and Society en HR Academy, ligt de focus op de invloed van AI op de organisatie als geheel. Vooraanstaande experts koppelen academische inzichten aan praktijkvoorbeelden, zodat je AI effectief kunt inzetten binnen HR en de organisatie toekomstbestendig maakt.
ChatGPT als onderzoeksassistent
Het overgrote deel van de gebruikers ziet ChatGPT vooral als onderzoeksassistent. De chatbot wordt maar amper ingezet voor het vervullen van taken. Precies het tegenovergestelde van wat Anthropic over het gebruik van Claude wist te melden. Ook wordt Claude vaker zakelijk ingezet door bedrijven.
Bijna de helft van de chats werd gestart om simpelweg informatie te vinden. Hierin werden vragen gesteld om feiten te achterhalen of informatie in te winnen. Het overige deel ging over iets wat OpenAI als ‘expression’ labelde. In deze interacties ging het over gevoelens en werd er niet zo zeer naar informatie gezocht.
Weinig samenwerking met AI
Anthropic, de maker van AI-chatbot Claude, concludeerde volgens AGConnect uit eigen onderzoek juist dat de zakenwereld de chatbot vooral inzet om hele taken te vervullen, niet zo zeer om de productiviteit van mensen te verhogen.
Bedrijven zeggen vaak AI in te zetten om de productiviteit van mensen te verhogen. Toch blijkt uit het eigen onderzoek van Anthropic dat 77 procent van de klanten kunstmatige intelligentie gebruikt om vooral administratieve taken over te nemen. Slechts 12 procent van de taken die Claude te vervullen krijgt, behelst een samenwerking met AI.
Bovenstaande cijfers gelden overigens voor gebruik van Claude via de reguliere interface. In het geval van klanten die via de API gebruikmaken van de AI is het cijfer zelfs 97 procent. Volgens Anthropic komt dit omdat API-gebruikers doorgaans toch al neigen naar automatisering van taken.
Simpele taken
Naast dat het onderzoek toch regelmatig neigt naar een ‘wij van WC-eend’-verhaal, laat het wel zien dat AI tot nu toe vooral voor kleinere, simpelere taken wordt ingezet, concludeert AG Connect. Anthropic onderschrijft ook dat dit vooral komt doordat benodigde data voor uitgebreidere taken bij bedrijven vaak niet te vinden of op z’n minst rommelig is.
Dit komt overeen met het onderzoek dat MIT eerder deed, waarin werd verkondigd dat 95 procent van de AI-projecten faalt door een verkeerde implementatie, niet zo zeer door een gebrekkige technologie.
Overigens toont het onderzoek van Anthropic niet aan dat Claude succesvol wordt ingezet binnen bedrijven. Het laat alleen zien dat er in het bedrijfsleven vooral gekeken wordt naar het volledig vervullen van taken door AI, in plaats van ervoor zorgen dat mensen kunnen samenwerken met AI.
LEES OOK: CHRO óók manager van IT-afdeling: opmars van AI zorgt voor samensmelting