Hilde Garssen, Chief People Officer KPN: “Wij willen de beste werkgever van Nederland zijn”

Een voorbeeldleider in de telecomindustrie, zo noemt Joost Farwerck, CEO van KPN, CPO Hilde Garssen. Niet voor niets behoorde zij tot de drie genomineerden voor de CHRO of the Year Award 2023: “Echt impact maken kan alleen als je bereid bent om de dingen meetbaar te maken.”

Op de vraag hoe zij invulling geeft aan de drie i’s – inspiratie, innovatie en impact; de uitgangspunten bij de beoordeling door de jury van de CHRO of the Year Award  – die het uitgangspunt vormen bij de jurering antwoordt de CPO (Chief People Of­ficer): “Natuurlijk door heel helder en duidelijk te zijn in wat je wilt bereiken.” Het HR-beleid wordt bij KPN als een cruciaal onderdeel van de bedrijfsstrategie beschouwd.

“De metaverse-omgeving voor onboarding doet een beroep op de digitale skills van onze mensen, iets wat van groot belang is binnen de organisatie”

De people-visie van KPN bestaat uit vier heldere thema’s, zegt CPO Hilde Garssen: KPN biedt zijn medewerkers een baan die echt bij het individu past. Inzetten op de vaardigheden die in de toekomst bij KPN nodig zijn. Ervoor zorgen dat medewerkers zich prettig en gewaardeerd voelen en van KPN de beste plaats om te werken maken. “Persoonlijke groei van onze medewerkers neemt daarbij een belangrijke plek in.”

“We vervullen we een belangrijke maatschappelijke en economische rol in Nederland. Dat maakt KPN een geweldig aantrekkelijk bedrijf om voor te werken.”

KPN speelt een prominente rol in de digitale transformatie die Nederland op dit moment doormaakt. Niet alleen door het bouwen en onderhouden van de beste vaste en mobiele netwerken, maar ook door ervoor te zorgen dat er nu en straks innovatieve diensten over deze netwerken worden geleverd. “Daarmee vervullen we een belangrijke maatschappelijke en economische rol in Nederland. Dat maakt KPN een geweldig aantrekkelijk bedrijf om voor te werken. We doen ertoe”, aldus Garssen.

Digitale skills

Daarom is KPN op zoek naar de beste talenten die in Nederland en ook daarbuiten te vinden zijn. Om deze collega’s te kunnen aantrekken en te behouden, moet je alles uit de kast halen. Een voorbeeld hiervan is de onlangs gelanceerde onboarding van medewerkers via de ‘metaverse’. Dit is een game-omgeving waar nieuwe collega’s de KPN-cultuur kunnen leren kennen én andere nieuwe collega’s kunnen ontmoeten. Daarnaast doet de metaverse-omgeving ook een beroep op de digitale skills van de mensen, iets wat van groot belang is binnen de organisatie.

Ook de nieuwe arbeidsmarktcampagne ‘Groen is geen kleur, maar een mentaliteit’ is een voorbeeld van hoe je toekomstige medewerkers kunt inspireren. “Daarbij gaat het natuurlijk niet alleen over het deel uitmaken van een team dat de digitale samenleving van de toekomst mede vormt geeft, maar ook over het creëren van een diverse en inclusieve cultuur die verandering en vernieuwing omarmt”, aldus Garssen.

Diversiteit en inclusie wordt bij KPN niet alleen met woorden beleden, maar komt ook in daden tot uiting. KPN heeft diversiteit en inclusie geïntegreerd in het leiderschapsprogramma, niet alleen voor de topmanagers, maar ook voor de lagen daaronder. Het is ook in de cao verankerd. Garssen: “Het uiteindelijke doel is om diversiteit en inclusie nog meer integraal onderdeel van de bedrijfscultuur te maken. Dit zorgt er in mijn beleving voor dat mensen blijven en graag voor KPN willen werken’’.

Duurzame inzetbaarheid

Natuurlijk besteedt KPN ook veel energie aan het behouden en ontwikkelen van de bestaande workforce. Om verandering en vernieuwing te omarmen, investeert HR in het re- en upskillen van werknemers. Medewerkers worden gestimuleerd om in hun duurzame inzetbaarheid te investeren door het ontwikkelen van toekomstige vaardigheden. Er is een pilot gestart waarin medewerkers drie maanden volledig kunnen besteden aan het reskillen van hun vaardigheden met als resultaat dat ze ook op de langere termijn mee blijven groeien met de ontwikkeling van het bedrijf.

Garssen: “Door de combinatie van het aantrekken van nieuw talent en het ontwikkelen van onze eigen mensen, kunnen we snel blijven inspelen op wat de veranderende omgeving van ons vraagt.” KPN is een voorloper als het gaat om hybride werken. Dit doet de organisatie door teams actief te faciliteren om de dialoog te blijven voeren over de juiste werkbalans, waarbij wordt uitgegaan van een 40/60 verhouding tussen werken op kantoor en thuis.

“Ik ben van de data-driven HR: echt impact maken kan alleen als je bereid bent om de dingen meetbaar te maken”

En KPN stelt natuurlijk faciliteiten ter beschikking voor een thuiswerkplek. Op het gebied van innovatief mobiliteitsbeleid kwam KPN onlangs in het nieuws met een netto onkostenvergoeding van veertig cent per ­fietskilometer. “We zien dat dit samen met de lease­fiets enorm aanslaat. Het helpt je natuurlijk ook in je pro­filering als beste werkgever van Nederland. Daarnaast stimuleren we hiermee het juiste gedrag. Het is duurzaam en ­fietsen is ook nog eens gezond voor je”, aldus Garssen.

Data-driven HR

“Echt impact maken kan alleen als je bereid bent om de dingen meetbaar te maken. Ik ben van de data-driven HR”, aldus Garssen. KPN doet intern twee keer per jaar een groot engagementonderzoek en tegenwoordig ook maandelijkse mini-onderzoeken. De werk-privé balans is belangrijk en met de juiste balans tussen thuis en op kantoor werken, is hybride werken here to stay.

Uit de vergaarde data blijkt dat dit jaar 80 procent van de werknemers vindt dat KPN een inclusieve omgeving creëert en zegt zich veilig te voelen. Om een dieper inzicht te krijgen, zijn zel­fidentificatievragen toegevoegd aan het medewerker-engagementonderzoek. Deze enquêtes stellen medewerkers in staat om op vrijwillige basis informatie te verstrekken over hun achtergrond, gevoel van inclusie, veiligheid en psychologisch welzijn.

“Door de data te combineren met een continue dialoog – bijvoorbeeld over verschillende generaties op de werkvloer – is het mogelijk om goede afgewogen beslissingen te nemen en daarmee het verschil te maken. Een belangrijk inzicht is dat one size fi­ts all niet meer bestaat, aldus Garssen.

Voorbeeldleider

Met deze behaalde resultaten is Garssen een voorbeeldleider in de telecomindustrie, schrijft CEO Joost Farwerck. “Haar visie, toewijding en doorzettingsvermogen om van KPN een organisatie te maken waarin de werknemers centraal staan, maken haar dan ook de juiste kandidaat voor de CHRO of the Year Award.”

Hilde Garssen

Is sinds november 2019 CHRO en lid van de raad van bestuur van KPN. Daarvoor was zij werkzaam bij ABN Amro, onder meer als CHRO, Senior Managing Director Business Services, Managing Director Change, Integration and Management Group Coordination & Reward en in uiteenlopende HR-functies. Hilde begon haar loopbaan bij ABN Amro in 1998 als managementtrainee corporate staff.

Momenteel vervult zij als nevenfuncties het lidmaatschap van de raad van commissarissen bij TBI Holdings en van de Raad van Toezicht van het KWF-kankerfonds.