Identificatie met bedrijf motiveert vrouwelijke leiders

De motivatie van vrouwen om een leidinggevende functie te willen vervullen hangt grotendeels af van omstandigheden binnen het bedrijf.

Als vrouwen zich maar kunnen identificeren met het bedrijf, staan zogenoemde vrouwelijke eigenschappen als ‘zorgzaam’ of ‘attent’ een carrière als topvrouw niet in de weg, maar kunnen ze juist leiden tot grotere leiderschapsambities. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van bedrijfskundige Claudia Erlemann van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
 
Weinig topvrouwen 
Waarom is maar één op de twintig CEO’s in de Europese Unie vrouw? Willen vrouwen geen leider worden – of zijn er andere redenen waarom er niet meer topvrouwen zijn? Die vragen staan centraal in het proefschrift: ‘Gender and Leadership Aspiration: The impact of the organizational environment’. 
Het onderzoek geeft meer inzicht in hoe de organisatorische omgeving de leiderschapsambities van vrouwen beïnvloedt. Erlemann onderzocht daarvoor 400 mannen en vrouwen, werkzaam in het bedrijfsleven. 
 
‘Rigoureus’ of ‘dominant’
Er wordt nogal eens aangenomen dat vrouwen minder leidinggeven omdat gemeenschapsgerichte eigenschappen als ‘zorgzaam’, ‘attent’ en ‘vriendelijk’ vaker voorkomen bij vrouwen. Leiderschap zou juist worden gekenmerkt door tegenovergestelde, vrij mannelijke begrippen, zoals ‘sterk zijn’, ‘rigoureus’ of ‘dominant’. 
 
Erlemann ontdekte dat de oriëntatie op het gemeenschappelijke bij vrouwen juist kan leiden tot grotere leiderschapsambities, als ze zich maar kunnen identificeren met het bedrijf. 
 
Met behulp van public relations en ‘employer branding’ kan een bedrijf zijn aantrekkelijkheid van het bedrijf vergroten – en zo ook de identificatie met het bedrijf. Zo zullen er uiteindelijk meer vrouwen in leidinggevende posities terecht komen, concludeert Erlemann.