Waarom familiebedrijf innovatiever is

Familiebedrijven blijken innovatiever dan andere organisaties. Het familie-gevoel in de bedrijfscultuur draagt daar flink aan bij.

Hoewel ze vaak een traditionele en risicomijdende reputatie hebben, blijken familiebedrijven vaak een grotere innovatiekracht te bezitten dan ‘gewone’ bedrijven. Dat blijkt uit onderzoek van Nadine Kammerlander, hoogleraar Familiebedrijven en Marc van Essen, hoogleraar Ondernemerschap & Innovatie.

Dit heeft niets te maken met de hoogte van het innovatiebudget, schrijven de twee onderzoekers op Harvard Business Review. Want familiebedrijven hebben over het algemeen minder R&D-budget dan hun niet door familie-gerunde concurrenten van dezelfde grootte. De onderzoekers vergeleken in hun studie 108 verschillenden onderzoeken naar innovatie binnen familiebedrijven. Wat blijkt? Familiebedrijven zijn efficiënter in hun innovatieprocessen: met minder innovatie-input, leveren ze méér innovatie-output.

Lees ook: Kerncompetenties van innovatieve leiders
                  Grote organisaties maken talent kapot

Hier ligt een bepaald soort gierigheid aan ten grondslag, menen Van Essen en Kammerlander. Familiebedrijven gaan namelijk veel bedachtzamer om met hun investeringen. Ze concentreren hun investeringen in één of een klein aantal bedrijven en gaan heel zuinig om met verspilling. Bovendien hebben ze vaak een zeer sterke aandeelhouderspositie, en hebben ze een flinke vinger in de pap bij belangrijke beslissingen. Daardoor zorgen ze dat het management het geld in de juiste projecten en middelen investeert.

Maar er zijn meer verklaringen voor die grotere innovatiekracht. Omdat de families vaak lang in dezelfde business opereren, hebben ze een diepgaande kennis en een lange ervaring binnen hun industrie. Daarnaast hebben ze hechte banden met klanten en leveranciers die betrokken worden bij het meedenken over vernieuwing van producten en diensten.

Ook in de bedrijfscultuur van bedrijven schuilt een groot voordeel, menen de onderzoekers. Het familieaspect, het ‘ons’ klinkt daar nadrukkelijk in door. De CEO’s van familiebedrijven spenderen bovendien veel van hun tijd op de werkvloer, in de klei. Dat maakt dat ze veel interactie hebben met hun medewerkers, en dat stimuleert kennisuitwisseling en het vernieuwingsdenken.

Zo’n ‘familiecultuur’ kan een voordeel zijn in het creëren van een veilige leeromgeving, een van de vereisten voor innovatie. De onderzoekers halen een voorbeeld aan van het Duitse productiebedrijf W.L. Gore and Associates. Medewerkers van de organisatie krijgen elke week een middag de tijd om ideeën voor verbetering of vernieuwing van producten aan te dragen.

Ook organiseert het productiebedrijf regelmatig cross-functionele en afdelingoverschrijdende sessies om het uitwisselen van ideeën te stimuleren. Een van de richtlijnen is niet voor niets ‘Als je deze week niets fout hebt gedaan, heb je onvoldoende outside the box gedacht’. De organisatie probeert zo bewust een open, creatieve en veilige bodem te bieden voor innovatie. (Bron: HRB.org)