CHRO-webinar: Employee Engagement en het nieuwe normaal

Als de crisis iets bewijst aldus Tim Clauwaert (Intuo) dan wel dat werkgevers die altijd investeerden in engagement, dit nu terugkrijgen van de medewerkers.

Zo’n vijf jaar geleden concludeerde Tim Clauwaert dat er veel frustratie was over de manier waarop medewerkers werden gemanaged. Er was naar zijn idee te weinig aandacht voor het coachen en ontwikkelen van medewerkers. Nadat hij dit ook zelf had ervaren, startte hij samen met co-founder Gilles onder de naam “Intuo” een online platform voor talentmanagement.

“De valkuil waar veel organisaties in tuimelen is dat als alles eenmaal lekker draait, hun aandacht voor de medewerkers als mens dreigt te verslappen,” zegt Clauwaert, die op 25 juni aanstaande zal bijdragen aan het webinar Employee Engagement en het nieuwe normaal.

“Bedrijven vergeten hoe belangrijk het is dat iedereen meedoet en blijft meedoen. Dus als de organisatie van koers verandert moet het management daarover communiceren. Als je dat verzuimt, dan wekt dat frustratie bij de medewerkers. Dat soort frustraties stapelt zich langzaam op.”

Weinig aandacht voor purpose 

“Een ander punt is dat medewerkers tegenwoordig echt meer verwachten dan alleen maar kunnen werken bij een goed draaiende organisatie. Organisaties hebben de afgelopen jaren, ondanks dat zij goed presteerden, te weinig aandacht besteed aan het formuleren van hun purpose. Medewerkers willen voor zichzelf weten waarom ze elke dag naar hun werk komen en in welke context zij hun bijdrage leveren.” 

Is het “nieuwe (digitale) normaal” tijdelijk of ontstaan er blijvende veranderingen? En welke rol kun jij hierin spelen als CHRO? Meld je nu aan voor het CHRO webinar met Marc Huppertz (Giraffe HR, Head of HR bij Strukton Civiel), Luuk Sombezki (Employee Experience Lead bij ABN AMRO) en Tim Clauwaert (CEO van Intuo).

“Werkgevers die wel vanuit die gedachte met hun medewerkers zijn omgegaan, krijgen dat nu in crisistijd terug in de vorm van oprechte betrokkenheid en de bereidheid om flexibel om te gaan met de omstandigheden. Deze organisaties hebben de afgelopen jaren gezaaid en kunnen nu oogsten.” 

Een van de voorwaarden hiervoor is dat werkgevers betrokken zijn bij hun medewerkers en ze écht begrijpen. Daar is een inspanning voor nodig. Zo kan met surveys in kaart worden gebracht wat er op een basaal niveau speelt in de organisatie. Maar dat is nog maar het begin, aldus Clauwaert. 

Emotionele wezens

“Je moet het allemaal een stuk menselijker maken. Investeren in een goede persoonlijke relatie met de individuele medewerker en tussen medewerkers onderling. Ook zou het onderscheid tussen werk en privé minder strikt mogen zijn. We zijn geen robots, maar emotionele wezens. Daar moet op de werkvloer veel meer ruimte voor zijn. Dat motiveert ons en maakt ons creatief, flexibel en veerkrachtig.” 

Oog hebben voor elkaar als individu maakt het ook gemakkelijker om de generatiekloof op de werkvloer te overbruggen, weet Clauwaert. De verschillen tussen generaties komen volgens hem vooral voort uit verschillen in gedrag en perspectief. 

“Jongere generaties bedienen zich bijvoorbeeld van andere kanalen, hebben meer mogelijkheden dan oudere generaties toen die zelf jong waren. Jongeren vliegen nu voor een paar tientjes naar Barcelona en doen vrijwel alles online. Maar in essentie hebben we dezelfde behoeften en emoties. Daarin ligt bij uitstek de mogelijkheid voor toenadering van beide kanten.”


Tim Clauwaert, Intuo

Je moet het allemaal een stuk menselijker maken

 

Vangnet werkgever 

Om medewerkers ook op langere termijn betrokken te houden is een bedrijfscultuur nodig waarin een leven lang leren centraal staat. Op dat punt hebben werkgever en werknemer een gedeelde verantwoordelijkheid. Clauwaert: “De werknemer heeft hierin een heel belangrijke rol. Maar hij maakt vaak nog onvoldoende gebruik van wat de organisatie aanbiedt. En dat is waar het vangnet van de werkgever in principe eindigt.” 

Medewerkers moeten volgens Clauwaert leren dat hun persoonlijke ontwikkeling in de eerste plaats hun eigen verantwoordelijkheid is. Hoe tevreden ze ook zijn met hun huidige functie, het is noodzakelijk om ook al na te denken over de toekomst. 

“Een organisatie die vandaag draait op een aantal succesvolle producten, kan niet zonder een R&D-afdeling die alweer bezig is met de volgende innovaties. De les van de huidige crisis is: wat vandaag nog normaal is, is morgen achterhaald. Ook werknemers zullen moeten nadenken over wat het nieuwe normaal voor hun persoonlijke ontwikkeling betekent.”