‘Coronacrisis zal bedrijfsethiek steeds meer ondermijnen’
De pandemie en de maatregelen van de overheid om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, zijn een echte testcase voor bedrijfsethiek, aldus Muel Kaptein, Professor of Business Ethics and Integrity Management bij Rotterdam School of Management in een wetenschappelijk artikel.
Dit is volgens de hoogleraar een cruciaal moment in de geschiedenis van het bedrijf. In sommige opzichten hebben bedrijven hun toewijding aan ethiek bewezen door mensen boven winst te stellen.
Stijgende kosten
De veiligheid van personeel en klanten is de overweldigende prioriteit geweest, en veel bedrijven hebben de beloning van bestuurders verlaagd in plaats van de stijgende kosten door te berekenen aan consumenten met een krappe cash om de winst te verhogen. Degenen met de breedste schouders hebben de grootste last gedragen.
Nu staan bedrijven op een kruispunt. De eerste golf van coronavirus deed regeringen en centrale banken economieën overspoelen met liquiditeit, bedrijven redden op de rand van faillissement en lonen van miljoenen arbeiders op peil houden. De overheidsschuld stijgt echter tot onhoudbare niveaus. Er komt een keer een einde aan.
Komst van Friedman
En de pijn kan erger worden als we een heropleving van COVID-19 in de winter en meer lockdowns zien. Nu de bedrijfskas leeg begint te raken, kunnen bedrijven gedwongen worden prioriteit te geven aan hun voortbestaan.
Dat betekent massale ontslagen, prijsverhogingen en minder geld om leveranciers via de waardeketen te betalen. Hoe langer de coronaviruscrisis duurt, hoe meer bedrijfsethiek onder druk komt te staan. Het zou de tweede komst van Friedman kunnen zijn.
Lees verder in RSM Discovery Magazine.