“Door klanten te ontzorgen maken we de digitale HR-transformatie soepel, binnen budget én leuk”

HR-technologie is echt heel leuk, maar je moet vooraf goed bedenken hoe en waarom je deze inzet, weten Bas Eggelaar en Juul van Dongen. Omdat er nog geen bedrijf bestond dat organisaties hierbij goed ondersteunt, richtten zij SuccessDay op, dat de HRIT-consultancymarkt inmiddels flink heeft opgeschud. De vraag naar onafhankelijk en pragmatisch advies bleek groot: inmiddels telt SuccessDay wereldwijd meer dan honderd medewerkers. Achteroverleunen is er echter niet bij: met spin-off DayConnect willen de twee de wereld van HRIT-implementaties op de schop nemen. Verder worden binnenkort de eerste onafhankelijke HR Technology Awards uitgereikt.

Het verhaal van SuccessDay begint in april 2019. Bas besluit – na zo’n beetje in elke denkbare valkuil voor, tijdens en na een HRIT-implementatie te zijn gestapt – dat hij andere organisaties wil behoeden voor dezelfde fouten. Al snel sluit Juul zich bij hem aan. Het bedrijf groeit razendsnel: inmiddels staan er 75 professionals op de loonlijst en wordt er met zo’n 30 associates gewerkt en heeft het klanten in de Benelux, de DACH-regio en de Nordics.

“Als je een leuk bedrijf neerzet met constante focus op klant- en medewerkerstevredenheid, dan gaat de sneeuwbal vanzelf rollen”

De twee ondernemers hadden deze snelle groei van tevoren nooit voor mogelijk gehouden. “Het is echt een rollercoaster”, vertelt Bas. “In eerste instantie dacht ik dat we vooral groot zouden worden in change management, omdat de user adoption vaak fout gaat bij HRIT-implementaties. Maar intussen doen we veel meer en balanceren we tussen advisory- en configuratiesupport.”

SuccessDay slaat de brug tussen HR en IT. De consultants die er werken hebben kennis van zowel Human Resources als technologie, met de focus op tier 1 HCM-systemen. Dit zijn de grote namen, waaronder Workday, Oracle HCM, Ceridian Dayforce en SAP SuccessFactors. Juul: “De behoefte in de markt aan onze diensten is gigantisch groot. In het begin zeiden we nog tegen elkaar dat er maar voor een club van 20 mensen een markt zou zijn. Dat verschoof al snel naar maximaal 30 professionals. Maar kijk eens waar we nu staan?”

Werven daar waar talent zit

Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt is het volgens de twee geen enkel probleem om hun vacatures opgevuld te krijgen. En dat komt niet alleen omdat ze goed betalen. “Als je een leuk bedrijf neerzet met constante focus op klant- en medewerkerstevredenheid, dan gaat die sneeuwbal vanzelf rollen. Je moet natuurlijk wel echt doen wat je zegt. Je kunt een fantastisch mooie employer branding neerzetten, maar als mensen de eerste dag de deur binnenlopen en het is gewoon slecht geregeld, dan ben je ze zo weer kwijt”, weet Bas.

Het draait vooral om hoe je met je mensen omgaat en welke teamcultuur je creëert, benadrukt Juul. De waarden van SuccessDay zijn gebaseerd op eerlijkheid, transparancy ondernemerschap, familiegevoel en work hard, play hard. Juul: “We helpen elkaar hier altijd, je krijgt hier veel vrijheid en verantwoordelijkheid, onze cultuur is gebaseerd op vertrouwen en we zetten altijd in op groei en ontwikkeling.”

SuccessDay heeft een internationale klantenkring en richt het vizier ook bij de werving niet alleen op Nederland. Bas: “Wij nemen talent aan daar waar het zit. Dat kan in heel Europa zijn, of zelfs erbuiten. Ongeveer de helft van onze medewerkers woont in Nederland, maar we hebben ook mensen voor ons werken in de UK, België en Duitsland, Noorwegen, Denemarken, Spanje, Hongarije, Polen, Roemenië en zelfs de Filipijnen.”

Grootste uitdagingen

De snelle groei bleek een van de grootste uitdagingen voor SuccessDay te zijn. Bas: “In dat opzicht verschillen we niet zo veel van andere jonge, snelgroeiende bedrijven. In het begin loop je steeds een beetje achter de feiten aan. Tegen de tijd dat je denkt: ik heb een management team, een recruiter of een CRM-systeem nodig, had je die stap eigenlijk al een half jaar eerder moeten zetten.” In 2021 hebben de twee ondernemers dan ook besloten flink te investeren om het bedrijf klaar te maken voor de volgende fase.

Inmiddels zijn er diverse nieuwe IT-systemen aangeschaft en uitgerold en zijn de processen gestroomlijnd en gestandaardiseerd. Bovendien zijn er eigen traineeships opgezet om young professionals klaar te stomen tot volwaardige junior consultants met kennis van zowel consultancy, HR als technologie. Daarnaast is het management versterkt en zijn er ook voor de ondersteunende diensten intern mensen aangesteld.

“HRIT hangt natuurlijk een beetje aan onze kont, maar we houden ons misschien nog wel meer bezig met de mensen en de processen”

Een andere pittige uitdaging als je zo snel groeit is de bedrijfscultuur bewaken. Juul: “Je moet er continu bovenop blijven zitten en elkaar bevragen: zijn we nog wie we willen zijn? Hoe onderscheiden we ons van de rest? Passen de mensen die we aan willen nemen wel goed bij ons DNA? En als dat niet zo is, moet je durven ingrijpen en bijsturen. Dat we open en transparant zijn komt hierbij goed van pas: we zorgen voor een veilige werkomgeving, zodat iedereen durft te zeggen wat ‘ie denkt.”

HRIT-implementaties: meer dan alleen technologie

SuccessDay biedt klanten meer dan technologische ondersteuning bij HRIT-implementaties. “Technologie hangt een beetje aan onze kont, maar we houden ons misschien nog wel meer bezig met de mensen en de processen. Wij helpen organisaties voorafgaand aan de implementatie met het neerzetten van hun toekomstige employee journeys en Target Operating Model. Pas daarna komt het HRIT-systeem om de hoek kijken. Die aanpak is succesvol, omdat je nieuwe systeem dan aansluit bij hoe je je wilt positioneren als werkgever en iedereen ook snapt waarom en hoe je straks na go-live je dienstverlening inricht”, licht Juul toe.

SuccessDay onderscheidt zich ook door samen op te trekken met de klant. “In de consultancy wordt er nog altijd veel gebakken lucht verkocht. Er worden vaak gouden bergen beloofd, maar uiteindelijk draait het vooral om uurtje-factuurtje. Wij zijn platform-agnostisch en zijn eerlijk en pragmatisch. Wij zijn er echt voor de klant. Bij ons krijg je het echte verhaal te horen. What you see is what you get”, vertelt Bas.

Het bedrijf kan klanten volledig ontzorgen in hun HRIT-journey. Van selectietraject, tot de voorbereidende fase van de implementatie. Hierbij kan SuccessDay ondersteuning bieden voor alle rollen aan de klantzijde. Denk hierbij aan Project en Change management, Data en Test Leads of Functional & Technical Leads. Daarnaast biedt SuccessDay ondersteuning tijdens de implementatie en kan het meteen na de implementatie voor een Smooth Landing zorgen. Na de go-live biedt het bedrijf ook technische ondersteuning (AMS).

Klanttevredenheid staat voorop

“We zijn wereldwijd de enige partij die de klanttevredenheid extern laat meten via de gecertificeerde XLA-methode. Onze laatste score was een 8,6 op de schaal van 10. Daar zijn we terecht heel trots op. Wij zitten qua tariefstelling bovendien ver onder die van de big four en we gaan ook heel anders met klanten om. Maar liefst 98% van de trajecten waarbij wij ondersteunen verloopt volgens planning en binnen budget”, vertelt Bas.

Binnenkort wordt er gestart met SuccessDay Interim. Juul: “Ook dat doen wij weer anders dan de rest. We zijn geen dozenschuiver en sturen niet 5 of 6 cv’s om daarna alleen nog maar facturen te sturen, zonder ons te bemoeien met de kwaliteit. Wij bieden 1 of 2 mensen aan die echt passen en gescreend zijn. Zij moeten volgens onze methodieken werken, zodat kwaliteit gegarandeerd is. We checken dit via quality assurance. Dat is fundamenteel anders dan de bestaande interim bureaus. Er zit veel kaf tussen het koren.”

SuccessDay groeit zo hard en heeft strategisch zulke ambitieuze plannen dat het inmiddels toe is aan een eigen HRIT-implementatietraject. Ondanks dat Bas en Juul alle HCM-pakketten door en door kennen, net als alle valkuilen die bij de implementatie komen kijken, gebruiken ze hun eigen selectiemethodiek ook intern. Er is een volwaardig selectieteam samengesteld. Bas: “Ik probeer mij er bewust niet mee te bemoeien welk pakket het wordt. Het moet een weloverwogen keuze worden, die het beste past bij onze organisatie en HR-strategie.”

Toekomstplannen

Bas en Juul willen SuccessDay de komende tijd verder uitbouwen tot 150 tot 200 medewerkers. Bas: “Als je de organisatie klaar wilt maken voor de volgende fase, betekent dat ook dat wij zelf een stapje terug moeten doen. Je kunt je niet overal tegenaan blijven bemoeien.” Uiteindelijk is het de bedoeling dat zij volgend jaar drie maanden op vakantie kunnen gaan en dat SuccessDay dan gewoon door blijft draaien. “Dat gaat zeker lukken. SuccessDay is niet Bas en Juul, SuccessDay is wat wij hier met z’n allen neerzetten.”

“Het entrepreneurship moet in de organisatie blijven. Mensen moeten keuzes durven maken die misschien net ongemakkelijk voelen.”

Om klanten end-to-end te kunnen ondersteunen, hebben Bas en Juul onlangs een nieuw bedrijf opgericht voor de eerste technische systeemimplementatie: DayConnect. Dit is bewust een apart bedrijf, zodat SuccessDay platform-agnostisch kan blijven opereren. Juul: “Je wilt niet een bepaald systeem adviseren, omdat je toevallig mensen hebt rondlopen die dat kunnen implementeren, zoals bij de concurrenten nog wel eens gebeurt.”

Bas en Juul willen ook deze markt disrupten. Volgens Juul scopen de meeste system implementers bewust heel strak. “Als gaandeweg het traject duidelijk wordt wat de klant eigenlijk nodig heeft, moet de portemonnee worden getrokken en is het iedere keer een change request. Dat is bij ons anders. Wij zorgen ervoor dat de klant vooraf precies weet wat hij wil en wat daarvoor nodig is. Zo weet hij exact waar hij ja tegen zegt. We zijn dus geen standaard partij voor systeemimplementaties en -configuraties, maar een service implementator. Het gaat ook hier weer om de toegevoegde waarde van systemen aan HR en organisatie.”

Entrepreneurship moet blijven

Juul stelt dat het idee dat zij hebben over hoe je organisaties dagelijks aanstuurt, heel lastig te vangen is in tekst of afspraken. “Het delivery team mag in onze ogen soms wat creatiever nadenken over het inplannen van de resources. Dat was toen we kleiner waren ook veel makkelijker dan nu. Processen moeten worden gestroomlijnd, zaken gestandaardiseerd, maar tegelijkertijd wil je ook dat het entrepreneurship in de organisatie blijft. Dat mensen keuzes durven maken die misschien net ongemakkelijk voelen.”

Dat Bas en Juul ondernemers in hart en nieren zijn, blijkt ook uit het feit dat ze op 19 september de HR Technology Awards organiseren. Dit is nu al HET jaarlijkse netwerkevent voor de software- en HR-wereld als je kijkt naar het aantal aanmeldingen. Er zullen voor het eerst onafhankelijke prijzen worden uitgereikt voor de beste HR-technologietransformatie en de beste HRIT-productinnovatie. Bas: “Het lijkt een megasucces te worden, met een dijk van een jury, topsponsoren en al 70 CHRO’s die zich hebben aangemeld. Het blijft fantastisch om te zien dat als er iets mist in de markt en je dit zelf oppakt, het direct een doorslaand succes wordt.”