Frederike Schoonheim, Head of People & Culture Dopper: “We zijn zeer missiegedreven”

Frederike Schoonheim, Head of People & Culture Dopper: “We zijn zeer missiegedreven”
Dopper waait vanuit Nederland uit over de wereld om de mensheid aan de duurzame waterfles te krijgen en daarmee de oceanen te vrijwaren van plastic wegwerpflesjes. Frederike Schoonheim ervaart haar werkomgeving als zeer inspirerend. Het leven voor haar HR-afdeling is er ook aangenamer op geworden sinds de nieuwe software van Personio wordt gebruikt.

“Alles wat we doen wordt getoetst aan onze missie. Draagt dit bij aan het verminderen van plastic wegwerpflesjes en het schoner worden van de oceanen? Voor dit stuk van de goede zorg voor de wereld waar we in leven, zetten we ons helemaal in.” De bevlogenheid is evident bij Frederike Schoonheim.

Voor buitenstaanders is de missie een reden om bij Dopper te komen werken

Dit nobele streven kan heel goed samengaan met een gezond en gestaag groeiend bedrijf, ervaart ze bij Dopper, de fabrikant en leverancier van duurzame, herbruikbare plastic flesjes en ‘slimme’ watertaps. Sinds november 2021 is ze hier Head of People & Culture. In loondienst dus, na zestien jaar als zelfstandig ondernemer te hebben gewerkt en geleefd. Ze kwam een paar maanden eerder als freelancer binnen bij Dopper.

“Ik was al langer aan het overwegen om weer in loondienst te gaan, maar dan alleen maar bij een bedrijf waar ik me met hart en ziel aan kon verbinden”, vertelt ze. Bij Dopper viel dat op zijn plek. “Het geeft zo’n vibe en is zo inspirerend. Iedereen kent de missie van binnen en van buiten. Bij ons werken mensen die nadenken over hun footprint. We hebben dagelijks een veganistische lunch en de werkomgeving is ingericht met duurzame materialen. Dat is allemaal heel prettig en aanstekelijk. De missie werkt als een vliegwiel binnen de organisatie.”

Meer betekenis

Voor buitenstaanders is het een reden om bij Dopper te komen werken. Dat merkt ze bij het werven en selecteren van nieuwe medewerkers. “De mensen die solliciteren zijn over het algemeen op zoek naar meer betekenis. Meer dan alleen werk. Het verhaal van Dopper heeft dan veel aantrekkingskracht. Het vinden van geschikte kandidaten gaat daardoor vaak verrassend gemakkelijk.”

Dertien jaar geleden wilde de jonge ondernemer Merijn Everaarts iets doen aan de almaar vervuilende oceanen, en met name aan de plastic soep in deze wateren. Hij richtte Dopper op om de wegwerpwaterflesjes uiteindelijk de wereld uit te helpen.

“Ik wil het graag goed doen voor mensen, en ik ben nu in de positie dat ik heel veel kan doen”

Schoonheim: “En dat idee, die missie, zit heel erg verweven in de organisatie. Elke minuut verdwijnen er kilo’s plastic in de oceanen. Onze hervulbare flessen zijn een middel om het doel, een schone oceaan, te bereiken. Met één Dopper-fles voorkom je dat minimaal veertig plastic wegwerpflessen per jaar in de oceaan belanden, heeft onderzoek uitgewezen.”

In deze werkomgeving en in haar huidige rol kan ze zich ‘helemaal in iets vastbijten’, en dat miste ze wel als zelfstandige. “Ik wil het graag goed doen voor mensen, en ik ben nu in de positie dat ik heel veel kan doen.”

Internationaal bedrijf

Het leven binnen HR bij Dopper wordt ook eenvoudiger en aangenamer gemaakt door het nieuwe HR-systeem van Personio, een project dat door haar voorganger was geïnitieerd en vlak voor haar komst werd geïmplementeerd. “Het is een vooruitgang die bijdraagt aan de organisatie”, stelt ze vast. “De dingen zijn nu gemakkelijk en soepel geregeld. Daardoor is er ook meer tijd voor HR.”

De uitrol maakte zij vanaf de zijlijn mee. “We hadden een nieuw HR-systeem nodig en Personio is heel sterk op ontwikkeling gericht. Daarnaast is het net als ons een modern, internationaal bedrijf. Dat spreekt Dopper aan, we zijn als het ware gelijkgestemden.”

“Het is nu met Personio allemaal veel professioneler in de organisatie”

Dat zag ze laatst bevestigd tijdens een gezamenlijk webinar. “Dan blijkt dat we allebei de focus op duurzaamheid hebben. Dat schept een band, die ook meespeelt in de keuze. Alle partners die we zoeken, moeten bij ons passen. We zijn zeer missiegedreven, we willen het goed doen voor de wereld. Dat is de strategie vanuit de bedrijfstop, en ons team van alle 66 medewerkers brengt die missie tot leven. Want wat is een missie zonder een team?”

Dat levert ook keurmerken op waar ze trots op is. Zoals B Corp (Certified Benefit Corporation), een internationaal aanprekende certificering voor bedrijven die een grote, positieve impact hebben op mens en milieu. “Je wordt als bedrijf dan helemaal doorgelicht. Dat gaat heel ver, ook over mensenrechten en het vervoer.”

Transparanter

Frederike Schoonheim neemt de veranderingen na de invoering van de nieuwe HR-software in de cloud van Personio duidelijk waar. “Het is nu allemaal veel professioneler in de organisatie. Alles staat in één omgeving en is heel gebruiksvriendelijk. Het werkt ook veel transparanter voor de medewerkers.

Voorheen zaten de personeelsdossiers en contracten bijvoorbeeld in mappen waar de medewerker niet bij kon. Ik heb nu eenvoudig toegang tot mijn arbeidscontract en laptopovereenkomst, en een manager hoeft mij niet meer te vragen wanneer een medewerker vakantie heeft. Dat zijn handige verbeteringen die ook een goede planning en organisatie faciliteren.”

“Wij zijn internationaal bezig met het werven van mensen en goede onboarding”

Een manager kan nu dus bepaalde gegevens, zoals de vakantiedagen, van een medewerker inzien. Maar andere zaken zijn goed afgeschermd. “Het is heel mooi ingericht, met voor eenieder verschillende rechten.”

Het uitdraaien van lijstjes, downloads en inzage in verzuim. Ook een fluitje van een cent nu, merkt ze, en dat was voorheen niet zo. De laptop klaar wanneer een nieuwe medewerker de allereerste werkdag aanvangt? Dat is nu een zekerheid en voorkomt ‘een valse start’.

De afdeling ICT hoeft er niet meer voor te worden geraadpleegd, het is te zien in het systeem. “Voor de on- en offboarding van medewerkers moet van alles worden geregeld. Die checklists zijn allemaal geïntegreerd in Personio. Dan weet je al dat alles is geregeld. Dit beschouw ik als een enorme winst.”

De Dopper Wave

Dopper groeit niet zo spectaculair als Personio, maar timmert gestaag aan de weg. Zo heeft het bedrijf nu naast de flessen ook een watertap op de markt en breidt uit in het buitenland. Die strategie moet hand in hand gaan met HR, stelt Schoonheim. “Wij zijn internationaal bezig met het werven van mensen en goede onboarding, en we zien erop toe dat de contracten van bijvoorbeeld elektrische leaseauto’s kloppen.”

Voor het werven worden externe recruiters gebruikt, Dopper heeft nog geen vestigingen buiten Nederland. “Maar we zijn wel onze missie aan het verspreiden. Het doel is dat 40 miljoen Europeanen in 2030 kiezen voor onze herbruikbare fles in plaats van een wegwerpfles.”

Dat kiezen voor de duurzame fles gaat samen met een soort contract, de Dopper Wave. Daarmee verbinden individuen en bedrijven zich aan de missie van Dopper, en zijn zo ‘een druppel in de golf die het tij kan keren’. Inmiddels is deze gemeenschap uitgegroeid tot boven de miljoen ondertekenaars.

Duurzame samenwerking

Frederike Schoonheim heeft een lijstje HR-prioriteiten voor de komende jaren. Zoals internationalisering, het verder ontwikkelen van het Talent House en trainingen voor medewerkers in persoonlijk leiderschap. Voor dat laatste komt Personio wellicht in beeld, met de ‘performance tool’.

Er gloort sowieso een duurzame samenwerking, denkt ze.  “We hebben nu al een mooie toepassing van Personio, waarmee dingen niet alleen inzichtelijker zijn en soepeler geregeld, maar die ook al  verschillende knelpunten heeft helpen oplossen.

“Personio is sterk op ontwikkeling gericht”

Zo kunnen we nu bijvoorbeeld per uur vrij nemen, en hoeven geen halve dag meer op te nemen. De customer support is altijd bereid om te helpen en het fijne is dat Personio verder wil ontwikkelen voor ons. Het is heel aangenaam om als bedrijf die ruimte te hebben.”