HR ziet brood in anoniem solliciteren

Naam en foto buiten beschouwing laten bij sollicitaties? Zo’n 79 procent van de Nederlandse HR-professionals en recruiters is ervan overtuigd dat dit werkt.

Anoniem solliciteren wordt vaak genoemd als oplossing voor arbeidsdiscriminatie. Het moet voorkomen dat werkgevers in een wel heel kleine vijver vissen en geschikte kandidaten (al dan niet onbewust) over het hoofd zien.

Recruitmentstrategie

Het zakelijke sociale netwerk LinkedIn heeft nu in Nederland onderzoek gedaan naar anoniem solliciteren. Daaruit blijkt dat dit bij twee op de drie respondenten een vast onderdeel is van de recruitmentstrategie.

Anoniem solliciteren passen de respondenten toe met het weglaten van een profielfoto (55 procent) en het verwijderen van de naam van de sollicitant (47 procent)

Wervingstekst

Er lijkt nog wel wat winst te behalen op een genderneutrale aanpak wat betreft de wervingstekst voor een sollicitatie. 62 procent geeft namelijk aan dat zij nog steeds zelf een inschatting maken of een vacature interessanter is voor een man of vrouw.

Veel van hen passen daar ook in lichte vorm hun vacaturetekst op aan, meldt 73 procent van de respondenten.

Taalgebruik

De impact van taalgebruik wordt dus niet onderschat, en daarom worden vacatureteksten bij bijna de helft van de respondenten (47 procent) altijd intern nagekeken op taalgebruik wat betreft genderneutraliteit.

Daarnaast geeft maar liefst 82 procent van de HR-professionals aan alleen genderneutrale termen in de bedrijfscommunicatie te gebruiken.

Vooroordelen

Werkgevers nemen deze maatregelen om er zeker van te zijn dat er geen onbewuste vooroordelen qua woordkeus gebruikt worden. Bijna de helft van de respondenten (42 procent) zegt hier ook een interne cursus voor gevolgd te hebben.

Man-vrouwverhouding

De impact van diversiteit binnen een team wordt bij bedrijven een steeds belangrijker element voor het succes van de organisatie. Drie op de vier vindt een juiste man-vrouwverhouding belangrijk.

Bron: LinkedIn