Jana Belyusova: Verbinder van creativiteit

De Chief People Officer van EndemolShine weet creativiteit in de organisatie te belonen én te verbinden.

Het bij elkaar houden en verbinden van creatieve mensen is een van de grootste uitdagingen in het werk van Jana Belyusova, Chief People Officer van EndemolShine. Maar het lukt haar. ‘Ze is het kloppend hart van EndemolShine’, zegt CEO Sophie Turner-Laign van EndemolShine over haar. 

Beeld: Ton Zonneveld

Ook de jury van de CHRO of the Year Award 2018 is te spreken over deze centrale, verbindende rol van Belyusova, blijkt uit het juryrapport over deze genomineerde voor CHRO of the Year. 

>>> Wie wordt CHRO of the Year 2018? Kom naar de award-uitreiking op de CHRO Summit op 22 november

Blockbusters en creatievelingen

EndemolShine is de grootste televisieproducent ter wereld en draaide het afgelopen jaar een omzet van 1,8 miljard euro. Het bedenken en produceren van blockbusters als The Talent Project en De Buit zijn cruciaal voor dat succes. Daarom is het zaak om creatievelingen binnen te halen, te houden én ze met elkaar te verbinden. 

Belyusova: “We hebben hier nu 3.500 medewerkers en 120 productiebedrijven in meer dan twintig landen. Ik wil daar een team van maken. Het is een megaklus.” Want ja HR…. dat was er eigenlijk nauwelijks toen Belyusova drie jaar geleden bij EndemolShine begon.

Podium voor best practices

Ze bedacht een geheel nieuw systeem om creativiteit te belonen en ‘best practices’ binnen de organisatie te delen. Het management heeft hier een belangrijke rol in. 

Zo vraagt Belyusova haar collega-executives elk kwartaal iemand in de organisatie te zoeken die echt iets bijzonders, iets unieks, heeft gedaan of een geweldig plan heeft gelanceerd. De bestuurders zien dan hoe die medewerker het heeft bedacht, wat diens ideeën erachter zijn, wat hem drijft en hoe hij zijn plan uitvoert – en welke barrières hij ervaart.

Lees ook de interviews met de andere genomineerden
Abbe Luersman: Innovatieve connector
Hans van Leeuwen: Inclusie en diversiteit
Renata Mrazova: Een atypische CHRO

Creatieve ideeën belonen 

Het is volgens de CHRO goed dat die medewerkers de erkenning van de top van het bedrijf krijgen voor hun geweldige idee. Bovendien maakt de raad van bestuur hiermee op een organische manier kennis met de toptalenten in het bedrijf. En nog een voordeel van deze aanpak: de managers kunnen hem verder helpen met het plan en eventuele barrières die op de loer liggen helpen op te ruimen. 

Lees de volledige interviews met alle genomineerden én de nieuwe CHRO of the Year in CHRO Magazine #3, dat 22 november verschijnt. 

Vaak heeft elk team zijn eigen purpose, leider en cultuur. Teams streven naar vrijheid en autonomie. Hoe zorgen we ervoor dat zij toch met elkaar verbonden blijven, een gedeelde purpose voelen en beleven? Ga hierover op 2 april met andere CHRO's in gesprek en meld je aan met code WLHR20.