Millennials vertrekken zodra zij ‘uitgeleerd’ zijn

Werknemers die nu tussen de 18 en 35 jaar zijn – millennials – willen vaker van baan wisselen om meer ervaring op te doen.

Deze groep jongere werknemers vindt het heel belangrijk dat zich te blijven ontwikkelen. Werkgevers moeten daar extra alert op zijn, blijkt uit onderzoek van carrièresite Monsterboard uitgevoerd door YouGov onder 4114 werknemers in Europa. Dit maakt de organisatie bekend in het kader van de door haar geinitieerde Young Talent Week die op 27 juni start.
Millennials kijken positief naar de toekomst. Meer dan 40% denkt een succesvolle carrière met voldoende ontwikkelingsmogelijkheden te kunnen opbouwen. Carrière maken zien jonge professionals als: doen wat ze leuk vinden en waar zij goed in zijn. Succesvol zijn betekent: tevreden collega’s, leidinggevenden en klanten én tastbare en zichtbare resultaten leveren.
Vaak van baan wisselen betekent: ervaring
Young professionals vinden het belangrijk zich te blijven ontwikkelen. 23% verwacht dit vooral voor elkaar te krijgen door vaak van baan te wisselen. Doorgroeien binnen het bedrijf is leuk als het kan, maar men zoekt gemakkelijk en zonder remmingen naar doorgroei bij een ander bedrijf, zelfs als ze daar wat minder zouden verdienen.
Op dit moment staat 54% van de millennials open voor een nieuwe baan; uit het onderzoek blijkt dat 21% momenteel actief solliciteert en dat 33% verwacht hier binnenkort mee te starten. Deze percentages liggen hoger dan bij andere generaties. Van de generatie X (36-50 jaar) staat 39 procent open voor een nieuwe baan en is 13 procent actief op zoek. Onder de babyboomers (51-64 jaar) is 30 procent bereid van baan te wisselen en is eveneens 13 procent actief op zoek. Jonge professionals kiezen bij voorkeur een baan bij een groot, bekend bedrijf. De perceptie leeft, dat ze daar het meeste kunnen leren. Naast ontwikkelingsmogelijkheden vinden millennials flexibele werktijden en een goede work-life balans belangrijk.
Start-ups zijn weinig populaire werkgevers onder alle groepen. Bij de Millenials en Generatie X geeft 3 procent de voorkeur aan werken bij een start-up, bij millennials ligt dit op 2 procent. Waar millennials het liefst bij een groot internationaal bedrijf werken, gaan Generatie X’ers en Babyboomers bij voorkeur aan de slag bij een gevestigd lokaal bedrijf. Verder is het opvallend dat non-profit organisaties als werkgevers meer populariteit genieten onder babyboomers dan onder andere generaties.
Millennials steeds belangrijker op arbeidsmarkt
Gian Zandonà, managing director van Monsterboard: “De Nederlandse beroepsbevolking bestaat binnen korte tijd voor een groot deel uit millennials, deze generatie wordt dan ook steeds belangrijker op de arbeidsmarkt. Om dit talent aan te trekken doe je er goed aan om je te verdiepen in wat zij nodig hebben en belangrijk vinden. Bijvoorbeeld door aandacht te geven aan hun ontwikkelingsbehoeften en mentoren aan te stellen voor begeleiding tijdens hun carrière.”
Er is een stigma dat millennials erg zelfverzekerd zijn en een houding hebben alsof ze alles al weten. Uit het onderzoek blijkt dat dit in de praktijk wel meevalt. Enerzijds zien we dat ze hoge verwachtingen hebben van hun werkgever, maar aan de andere kant is 70% van de millennials regelmatig onzeker over hun vaardigheden op de werkvloer. Bijvoorbeeld om een idee te lanceren of voor een groep te spreken. 74% geeft dan ook aan dat ze graag iemand zouden hebben die hen ondersteunt in hun carrière, zoals een mentor.