Vitaliteit wordt cruciale arbeidsvoorwaarde bij werving

Nederlandse werkgevers zien investeringen in vitaliteit als cruciaal bij het winnen van de ‘war for talent’ waar veel organisaties druk mee zijn. Ruim zes op de tien werkgevers (62%) denkt dat deze investeringen een positieve impact hebben op het verhogen van de medewerkerstevredenheid. Vier op de tien (39%) ziet eenzelfde positieve impact op het aantrekken van talent. Nog eens één op de drie (29%) denkt dat dit het behoud van medewerkers versterkt. 

Dat blijkt uit Aon's 2021 Global Wellbeing Survey, uitgevoerd in samenwerking met Ipsos. Hierin is onderzocht hoe werkgevers omgaan met het thema vitaliteit en welke impact een vitaliteitsprogramma heeft op de prestaties van medewerkers binnen de organisatie.

Talentvolle medewerkers aantrekken en behouden vormt überhaupt de topprioriteit voor een meerderheid van Nederlandse werkgevers (51%) en wordt tevens als grootste factor gezien die een negatieve impact kan hebben op de business (46%).

Ruim zestienhonderd organisaties wereldwijd, waarvan 205 in Nederland, zijn bevraagd op diverse thema’s rondom vitaliteit aan de hand van vijf pijlers: financieel, emotioneel, sociaal, fysiek en professioneel.

Bij het merendeel van de respondenten staat vitaliteit op de agenda: wereldwijd biedt 87 procent vitaliteitsinitiatieven. In Nederland is dat nog iets meer: 89 procent. 

Toch heeft slechts 55 procent van de werkgevers wereldwijd een aparte vitaliteitsstrategie, in Nederland zelfs minder dan de helft (48%). Een structurele visie op vitaliteit ontbreekt nog vaak. 

Gevraagd naar welke thema’s vitaliteit kan verbeteren, gaven ruim zes van de tien Nederlandse werkgevers (62%) aan dat dit het verbeteren van de medewerkerstevredenheid is. Het verbeteren van de werk-privébalans (54%) en verminderen van stress onder medewerkers (47%) maken de top drie compleet.

“De volgende stap is het strategisch inbedden van vitaliteit in de organisatiecultuur en niet slechts met losse initiatieven te proberen de veerkracht onder medewerkers te bevorderen”, aldus Bas van der Tuyn, directeur Health Solutions bij Aon.

Vergeleken met werkgevers in de EMEA-regio en wereldwijd, leggen Nederlandse werkgevers meer nadruk op de relatie tussen vitaliteit en de ‘war for talent’. Problemen bij het aantrekken van talent wordt namelijk gezien als hét onderwerp dat de business negatief kan beïnvloeden, meer dan veranderende marktomstandigheden en wet- en regelgeving.

“Werkgevers beseffen dat het niet langer voldoende is om een aantrekkelijk salaris te bieden om toptalent te werven”, zegt Van der Tuyn. “Wanneer iemand een nieuwe functie overweegt, zal hij of zij kijken naar het totaalpakket aan flexibele arbeidsvoorwaarden dat geboden wordt.”

“De mate van flexibiliteit en ruimte om je eigen werkdagen in te richten, benefits op het gebied van gezondheid en beweging, dit soort zaken spelen een steeds belangrijkere rol bij de keuze voor een werkgever.”

Slechts een kwart van de Nederlandse werkgevers meet wat het effect is van hun investeringen in vitaliteitsbeleid op het gebied van personeelsbehoud. Wel onderzoekt het merendeel van de werkgevers het effect op medewerkerstevredenheid en zieteverzuim.