Wees zelf de architect van je recruitmentsucces of leer toveren :-)

HR voelt toenemende druk om nieuwe medewerkers te werven, terwijl het allang geen onderwerp meer is voor HR alleen. Anne Jaakke over hoe je recruitment wél moet aanpakken in deze markt.

Door: Anne Jaakke 

Het lijkt alsof bijna ieder bedrijf nu voor dezelfde uitdaging staat: hoe vul ik mijn vacatures? HR voelt de druk, de operationele kant van het bedrijf voelt de frustratie, en de meest onderbezette afdelingen voelen de hitte. Zij hebben vaak de grootste uitdagingen van het bedrijf op hun schouders, terwijl ze tegelijkertijd het grootste aantal vacatures hebben (IT!). Het is o zo frustrerend om als CTO een ​​technische revolutie te moeten leiden zonder de soldaten om de oorlog te winnen. 

“Blijf regelmatig je resultaten en je populariteit als werkgever meten”

En dan te bedenken dat de meeste bedrijven nog steeds proberen een van de grootste problemen van vandaag de dag op te lossen met een ouderwetse aanpak, namelijk meer geld uitgeven aan externe wervingsbureaus… Dat is al lang niet meer de oplossing. 

Wat moet je dan wel doen om dit probleem op te lossen? Deze vraag wordt mij dagelijks gesteld door CHRO’s, CTO’s en CEO’s. Wat al één ding laat zien. Het is geen HR-onderwerp meer. En dat had het sowieso nooit mogen worden. Sinds zo ongeveer een jaar is het besef er eindelijk dat het snel aannemen van de juiste mensen een enorme uitdaging is die in de huidige arbeidsmarkt alleen door het hele team gezamenlijk kan worden aangepakt.

Dit bedrijfsprobleem vraagt een collectieve inspanning van het hele team. Zorg ervoor dat het managementteam, het HR-team en de rest van de organisatie begrijpen wat de feitelijke behoefte aan rekrutering is. Wat is het werkelijke probleem dat moet worden opgelost in de huidige manier van werken om dat mogelijk te maken en wat is het “gameplan” om het doel te bereiken? Wie kan wanneer en hoe bijdragen? Wat zijn de hindernissen die moeten worden overwonnen?  

Wat moet er veranderen?

En dan het andere deel van de vraag: wat moet je doen? Allereerst moet eenieder persoonlijk de verantwoordelijkheid nemen en focus houden om het probleem op te lossen! Plan hiervoor letterlijk een fatsoenlijke hoeveelheid tijd in je agenda. Je moet het echt zelf belangrijk genoeg vinden. Werk samen in één team met zowel interne partijen als externe experts. Sta stil bij wat er niet werkt en waarom niet. Wat moet er veranderen? Creëer opties en begrijp de implicaties. Maak een paar goede voorstellen en beslis gezamenlijk welke de beste is. Doe dit zorgvuldig, maar snel. Je hebt namelijk geen tijd te verspillen.

Verander de mindset, werkwijzen, cultuur en processen met betrekking tot het oplossen van het wervingsprobleem. Dit vraagt om een collectieve inspanning van zowel interne individuen en teams alsmede externe experts met innovatieve oplossingen. Het vereist een agile roadmap om de recruitmentbasics anno 2022 zo snel mogelijk op te lossen. Maar ook een strategisch plan voor de komende 2-3 jaar. Blijf regelmatig je resultaten en je populariteit als werkgever meten. Maak het mogelijk om continue te blijven investeren in de verdere ontwikkeling van je candidate journey 

 Wil je een constructieve oplossing om je vacatures voortaan een stuk makkelijker te vullen dan is mijn advies samengevat het volgende (zie het HR ChangeMakers model The Recruitment hierna) 

  1. Neem besluiten op basis van data; meten is weten  
  2. Neem de ideale candidate journey als uitgangspunt  
  3. Bouw de keten van interacties met passief en actief werkzoekenden met verschillende (HR-tech) oplossingen/diensten  

Nee, dit laatste is bepaald niet makkelijk qua technische integraties, maar het bevordert de kandidaat-ervaring, de snelheid van het traject en het uiteindelijke resultaat. Eén enkele applicatie die het allemaal goed kan, bestaat namelijk niet. Echt niet! Wees dus zelf de architect van je recruitmentsucces of leer toveren :-) 

Download hier de PDF ‘model de recruitment fix’

Be a ChangeMaker! Join the HR (r)evolution :-) #HRChangeMaker #Innovation #leadership 

In deze blog-serie inspireert Anne Jaakke, voormalig CHRO of the Year, oprichter van #Fantistics en gepassioneerd HR ChangeMaker, HR-professionals met haar inzichten en moedigt ze aan om in hun organisatie een innovatie revolutie in HR te starten. Als HR ChangeMaker heb je de (extra) verantwoordelijkheid je steentje bij te dragen aan het innoveren, moderniseren en transformeren van HR. Maar waar en hoe te beginnen? 

Volg Anne Jaakke direct via linkedin, instagram of bezoek haar website