Werner Buskermolen, CHRO HERE Technologies: “Mensen maken of breken een HRIT-transformatie”
De naamsbekendheid van HERE Technologies is weliswaar een stuk kleiner dan die van bekende techreuzen uit Silicon Valley, maar de kans dat jij er dagelijks navigatie-instructies van ontvangt, is behoorlijk groot. Het technologiebedrijf maakt namelijk het systeem dat wereldwijd al in meer dan 180 miljoen auto’s is ingebouwd. Het Nederlandse bedrijf gaat de concurrentie aan met onder meer Google en Waymo en is een belangrijke speler bij de ontwikkeling van de zelfrijdende auto.
“Het draait bij ons allemaal om mensen: zonder hun kennis en vaardigheden zijn wij nergens”
HERE Technologies heeft zo’n 6400 medewerkers verspreid over 52 landen met het hoofdkantoor in Amsterdam. In Nederland is er ook nog een locatie in Eindhoven. Momenteel is het cloud-based locatieplatform grotendeels eigendom van de Duitse autofabrikanten Audi, BMW en Daimler, maar ook andere bedrijven, zoals Mitsubishi en Intel, hebben minderheidsbelangen. De roots gaan terug tot 1985 – toen nog onder de naam Navteq, dat in 2007 werd overgenomen door het Finse Nokia.
De digitale wegenkaarten vormen bij HERE de basis voor de mobiliteit van de toekomst. De fysieke realiteit wordt tot op de centimeter nauwkeurig vastgelegd in een database. Een High Definition (HD) kaart is een essentieel onderdeel van geautomatiseerde voertuigsystemen. Het aanleggen van deze HD-kaart vereist veel expertise en computerkracht.
Zelfrijdende auto’s, robots en drones
Naast de focus op technologieprovider voor de wereldwijde auto-industrie werkt HERE ook samen met verschillende transport- en logistieke klanten gericht op locatieoplossingen voor robots en drones, die kunnen worden ingezet voor bijvoorbeeld zorgtaken, huishoudelijk werk en bezorging van online aankopen.
“Ons open platform brengt mensen, bedrijven en steden vooruit door de kracht van locatie te benutten. Wij innoveren continu en bouwen nu al de benodigde digitale kaarten voor elk niveau van voertuigautomatisering. Nu snap je meteen waarom het bij ons allemaal om mensen draait. Zonder hun kennis en vaardigheden zijn wij nergens”, licht Werner Buskermolen toe.
Het vinden en behouden van het juiste talent is voor de CHRO van HERE Technologies de grootste uitdaging van dit moment. Volgens hem is de slag om talent inmiddels lang en breed gewonnen door talent. Onder zijn leiding wordt de HR-transformatieagenda van HERE uitgevoerd.
“Je hoort steeds vaker dat er in Silicon Valley weer minimaal 3 of 4 dagen in de week op kantoor moet worden gewerkt”
“We willen een high-performance organisatie worden en blijven. Hierbij zijn goedopgeleide, tevreden medewerkers een must. We zullen hen dus een prettige employee experience moeten bieden. Er wordt hierbij gestreefd naar wereldwijde mobiliteit van talent, operational excellence, schaalbaarheid en onze unieke ‘one HERE’-cultuur.” De bedrijfscultuur van HERE Technologies laat zich volgens Werner het best omschrijven als open, hulpvaardig, betrokken, flexibel, met aandacht voor een goede werk-privé-balans.
“Dat zie je ook terug in ons beleid voor hybride werken. Veel tech-bedrijven dwingen hun medewerkers langzaamaan weer terug naar kantoor. Je hoort steeds vaker dat er in Silicon Valley weer minimaal 3 of 4 dagen in de week op kantoor moet worden gewerkt. Bij ons is dat nog altijd 2 dagen. Ik geloof namelijk niet in zaken afdwingen.”
Opleggen werkt niet
Wat niet wil zeggen dat de CHRO niet probeert om mensen deels weer terug naar kantoor te krijgen. “Ik heb niet de ambitie om een remote company te worden. Voor innovatie is een goede samenwerking essentieel. En je hoort, ziet en leert nou eenmaal meer van elkaar als je fysiek in één ruimte bent. Innovatie gebeurt niet rondom de keukentafel. Maar van bovenaf opleggen werkt niet. Mensen moeten zelf weer graag naar kantoor willen komen.”
Het technologiebedrijf probeert dat voor elkaar te krijgen met een speciaal Reconnect-programma dat in september van dit jaar is gelanceerd. Het verbindt collega’s en verschillende teams door evenementen te organiseren op kantoor, of door goede koffie en thee te schenken met iets lekkers erbij, of door vanuit huis of onderweg al je online werkplek te kunnen reserveren. “Vaak zijn het hele simpele dingen, maar we hebben gemerkt dat dit werkt. Het wordt steeds drukker op kantoor.”
“We waren op zoek naar externe expertise om ons team uit te breiden, maar het moest wel als één team blijven voelen”
Om het voortouw te kunnen nemen bij het aantrekken en behouden van talent en het bieden van een onweerstaanbare employee journey was er dringend behoefte aan een nieuw HRIT-systeem. HERE Technologies werkte al sinds mensenheugenis met software van Peoplesoft, maar door de sterke groei, internationalisering en ambities voldeed dat systeem niet meer. “Het huidige systeem is archaïsch en niet gebruiksvriendelijk – je klikt je een ongeluk!”, licht Werner toe.
Single source of truth
Een andere reden om de HRIT-infrastructuur bij het technologiebedrijf te moderniseren, is de behoefte aan een single source of truth, vertelt João Lourenço Silva, Senior Project Manager bij SuccessDay. “De data moesten dringend worden opgeschoond en gestandaardiseerd, zodat er voortaan nog maar één bron van waarheid is. Wel zo prettig als je datagestuurd wil gaan werken.”
SuccessDay werd ingeschakeld door HERE Technologies om de pakket- en implementatiepartnerselectie, de voorbereidende fase en de implementatie van het nieuwe HRIT-systeem in goede banen te leiden. Werner: “Wij hebben zelf maar een klein HRIT-team en het gaat om een gigantisch groot project, dus er was dringend behoefte aan expertise van buitenaf.” De keuze viel op SuccessDay vanwege hun kennis en expertise op het gebied van zowel HR als IT, maar ook omdat ze platform-agnostisch zijn en klanten eerlijk en oprecht adviseren, benadrukt de CHRO.
Maar de belangrijkste factor was misschien wel de cultural fit. “We waren op zoek naar uitbreiding, maar het moest wel als één team blijven voelen. SuccessDay is betrokken, pragmatisch en zonder pretenties. Dat João dit interview geeft tijdens zijn gezinsvakantie in de VS, door het tijdsverschil ook nog eens midden in de nacht, zegt genoeg! Daarnaast weet SuccessDay als geen ander hoe het bruggen moet bouwen tussen HR en IT”, aldus Werner.
Wegblijven bij emoties
De keuze voor het HCM-pakket pakte anders uit dan Werner van tevoren had gedacht. “Vanwege mijn persoonlijke ervaringen had ik een lichte voorkeur voor Workday, maar uiteindelijk bleek dat Oracle HCM het beste bij onze organisatie en onze ambities en behoeften past. SuccessDay is unbiased, dus dan moet ik mijn emoties uitschakelen.”
Volgens João bood Oracle HCM in dit geval het meeste gebruiksgemak, matchte de software het beste bij de HR-processen van het bedrijf en kon HERE met behulp van de software de beste employee journey bieden, van hire-to-retire. Na de selectie begon Phase 0, dat door SuccessDay is uitgevonden. Deze fase behelst alle benodigde stappen voorafgaand aan de implementatie.
“Veranderingen zijn altijd een uitdaging, waarbij iedereen zijn eigen change curve heeft”
In deze fase worden de toekomstige employee journeys in kaart gebracht op basis van de kernwaarden van het bedrijf. Daarna worden de toekomstige end-to-end processen en de data gestandaardiseerd. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan een job catalogue, de definitie van een FTE en het opstellen van de Design Principles en Project Fundamentals, zoals Governance en Risk & Issue Log.
João: “Eigenlijk richt ik mij in deze fase op alles wat nodig is om een vlotte start van de implementatie te kunnen garanderen.” Tijdens de implementatie levert SuccessDay naast de Senior Project Manager ook een Test Lead. Alle projecten van SuccessDay worden geleverd met quality assurance zodat je zeker bent van kwaliteitscontrole.
Aandacht voor change en adoptie
Onlangs is gestart met de daadwerkelijke implementatiefase van het HRIT-systeem. De livegang staat gepland voor het tweede kwartaal van 2024. Werner: “We doen het met een big bang. De focus ligt in eerste instantie op de vijf belangrijkste landenlocaties van HERE, waar zo’n 85% van ons personeel werkzaam is. Naast Nederland gaat het om Duitsland, de VS, Mexico en India. Daarna gaan we het per regio verder aanvliegen.”
Het is de bedoeling dat al het personeel gebruik gaat maken van het selfservice HR-platform. Dit betekent dat er veel aandacht zal zijn voor de adoptie van het systeem. João: “Veranderingen zijn altijd een uitdaging, waarbij iedereen zijn eigen change curve heeft. Daarom is het zaak om iedereen al in een vroeg stadium bij dit proces te betrekken. Dat doen we met behulp van communicatie en training en door het core team ambassadeurs te laten zijn.”
Volgens Werner is verandermanagement een niet te onderschatten element van de implementatie: “Mensen maken of breken een HRIT-transformatie, en niet de technologie zelf, zoals vaak wordt gedacht. HRIT is geen rocket science, maar change en adoptie is dat bijna wel. Dat is echt cruciaal voor het succes van dit project: mensen moeten het systeem gebruiken en ook op de juiste manier.”
Veel voordelen
De CHRO ziet veel voordelen van de HRIT-transformatie die binnen zijn organisatie gaande is. Allereerst hoopt hij straks een betere employee journey te kunnen bieden. Daarnaast moet de implementatie zorgen voor een ontlasting van zijn HR-afdelingen. “Straks hebben medewerkers meer selfservice-tools en hoeft er veel minder handmatig te worden afgehandeld door HR-professionals. Dat betekent minder repeterend werk en minder kans op fouten.”
Zowel de HR- als IT-afdeling zullen straks ook minder tickets te verwerken krijgen, is de verwachting. “Het systeem is veel gebruiksvriendelijker en logischer ingedeeld en er is nog maar één bron van waarheid.” Door de genoemde argumenten zal er tot slot meer tijd voor activiteiten overblijven waarbij de professionals echt waarde kunnen toevoegen. Bovendien zal dit meer werkgeluk opleveren. “Komt dat even goed uit voor een bedrijf waar het vooral om mensen draait!”, besluit Werner.
Werner studeerde Commerciële Economie aan het Europa College. Hij vervulde diverse rollen op het gebied van werving & selectie en executive search in zowel de techniek als finance. Ook was hij consultant bij Havey Nash en Business Unit Manager bij Oris Financial Support. In 2006 startte hij zijn eigen bedrijf – JobEmotion – op het gebied van Search & Selection van professionals in de Finance, Sales, Marketing, HRM en ICT. Bij Informatica vervulde hij vanaf februari 2012 verschillende wereldwijde HR-rollen.
Eind 2016 maakte hij de overstap naar HERE Technologies, waar hij begon als Vice President Global Talent Acquisition. In april 2020 werd hij er CHRO en in januari 2021 werd hij benoemd als Senior Vice President en is hij ook directielid. Hij is in die rol verantwoordelijk voor Human Resources, Real Estate en Corporate Communications.
João Lourenço Silva werkt sinds april 2023 bij SuccessDay vanuit Keulen. Hij is een zeer ervaren projectmanager en Business Analist met bijna 15 jaar HRIT-ervaring. Hij streeft er voortdurend naar om HRIT-oplossingen succesvol te implementeren met behulp van agile methodologieën. Hij heeft bedrijven uit verschillende industrieën geholpen om de efficiëntie van belangrijke end-to-end processen te verbeteren.
João beschikt over een groeimindset en heeft een passie voor technologie en innovatie. Hij heeft ruime internationale ervaring en werkt vaak met interculturele teams, zowel binnen SuccessDay als bij klanten. Hij is gecertificeerd Lean Six Sigma (Green Belt) met Design for Six Sigma (DFSS) en is Scrum Master. Hij heeft onder meer bij Randstad, Manpower Group, Bosch en HRS Group gewerkt en hij was freelance Business Analist.