In een snel veranderende wereld door technologische vooruitgang en veranderende markteisen wordt vaardighedenbeheer cruciaal voor organisaties. Tools zoals Workday Skills Cloud helpen bedrijven vaardigheden te identificeren, beheren, benutten en ontwikkelen, waardoor ze innovatie, groei en medewerkersbetrokkenheid bevorderen.
Er is teveel negativiteit rondom AI. Wij als HR-professionals moeten generatieve AI zien als een ontwikkeling die ons de mogelijkheid geeft om te focussen op werk dat het waard is om op te focussen, ziet Maarten van Beek.
Het jaarcongres van AWVN op 11 juni stond in het teken van de opkomst van AI op de werkvloer. De werkgeversvereniging vroeg vooral aandacht voor de kansen, zowel voor werkgever als werknemer, en de rol van HR.
Hebben we meer of minder algoritmes nodig als baas? De snelle ontwikkeling van kunstmatige intelligentie (AI) brengt implicaties met zich mee voor HR en leiderschap.
Hoe onmisbaar automatisering en digitale technologie als AI vandaag ook zijn voor onze werkomgeving, zij brengen ook uitdagingen met zich mee. Als we die aangaan opent dit deuren naar efficiëntie en innovatie, aldus Hette Mollema van Workday.
AI zal het werk van leiders en de teams waaraan zij leiding geven transformeren. Het zorgt ervoor dat oude maatstaven voor de status van managers, zoals budget of teamgrootte, naar de achtergrond verdwijnen, stellen experts.
Hoe werken mens en algoritme bij personeelsselectie optimaal samen? Uit de masterthesis van Franziska Linn, student aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, blijkt dat dit tot betere resultaten kan leiden als HR-professionals algoritmes beter gebruiken.
HR-leiders die hun data op orde hebben, zullen talent het beste weten te verbinden aan de belangrijkste uitdagingen van de organisatie, schrijft Maurik Dippel. Daarvoor moet zij ervoor zorgen dat employee data betrouwbaar, relevant en constant beschikbaar zijn.
Binnen de Provincie Noord-Brabant wordt al veel geëxperimenteerd met Artificial Intelligence (AI) op de werkvloer. Dit vereist andere skills van medewerkers – zowel op technologisch als niet-technologisch gebied. Hoe speel je daar als HR-professional op in en hoe neem je medewerkers mee in deze innovaties? Marcel Thaens, CIO bij de Provincie Noord-Brabant, deelt zijn ervaringen en geeft een aantal waardevolle tips.
Zo'n 75.000 werknemers van Deloitte in Europa en het Midden-Oosten krijgen nu een bedrijfseigen genAI-chatbot aangereikt voor hun werk. De bedoeling is dat ze daarmee makkelijker en sneller PowerPoint-presentaties kunnen maken, e-mails kunnen opstellen en softwarecode kunnen schrijven. Deze oppepper voor de productiveit komt wel met een disclaimer van de werkgever.
In Nederland is het goed werken, blijkt uit meerdere onderzoeken. Werknemers ervaren bedrijfsculturen over het algemeen als prettig. Thuiswerken was hier al ver voor corona een vertrouwd fenomeen. Toch maakt dat organisaties niet immuun voor trends die de werkvloer intensief raken. De toekomst vraagt van HR grote flexibiliteit, weerbaarheid en een integrale visie op het managen van het personeelbestand.
Met de introductie van generatieve algoritmen op basis van gigantische datasets krijgt de CHRO een belangrijk nieuw dossier in de portefeuille. Dit raakt volgens Paul Boselie direct aan kernthema’s van HRM, voornamelijk op het gebied van de individuele en collectieve prestaties van werknemers.
De ideale manier van werken is de afgelopen jaren voor organisaties en werknemers snel ingrijpend veranderd. Hoe ga je als HR-professional te werk wanneer medewerkers in de organisatie uitsluitend nog op afstand werken? Met welke uitdagingen krijg je te maken? Casey Bailey, Head of People bij Deel, deelt hier haar inzichten over.
Het voorbije jaar heeft menigeen geëxperimenteerd met ChatGPT, Bing of Midjourney. Maar wat kan Generatieve AI nu echt betekenen voor het werk van kenniswerkers? Onderzoekers sprongen op dit onderwerp en hun eerste bevindingen zijn verrassend.
Techniek is een goede knecht maar een slechte meester, wordt vaak gezegd. Door de snelheid waarin technologische ontwikkelingen zich in organisaties voltrekken, krijgt die ‘slechte meester’ te weinig tegenspel. Dat kan bijvoorbeeld voor medewerkers tot onbedoelde neveneffecten leiden en de vraag is hoe je daarop anticipeert. Daarover spreekt Hilary Richters, director van het Digital Ethics-team van consultancyorganisatie Deloitte op de komende CHRO Day.
Hette Mollema is bij Workday verantwoordelijk voor de Benelux organisatie van het Amerikaanse bedrijf. Hij bedient de HR-leiders van productiebedrijven in de Benelux met technologische oplossingen, en alle bijkomende strategische adviezen. Hij benoemt een aantal belangrijke trends en uitdagingen voor deze sector en geeft waardevolle tips over de ideale HR-focus voor 2024.
Directies van bedrijven doen er van alles aan om te begrijpen wat ze aan moeten met generatieve kunstmatige intelligentie (AI). Deze technologie staat nog in de kinderschoenen, maar veel deskundigen zijn overtuigd van de enorme kracht ervan. Bestuurders staan voor de uitdaging om hun organisaties voor te bereiden op alle waarschijnlijke veranderingen en de bijbehorende kansen en risico's. Vier vragen zouden daarbij centraal moeten staan, aldus topadviseurs van McKinsey & Co.
Ook HR-professionals kunnen inmiddels niet meer om ChatGPT heen. Alle HR-werkzaamheden zijn in principe te optimaliseren met de AI-tool, van het ontwerpen van recruitmentprotocollen tot vacatureteksten en van het uitwerken van onboardingprogramma’s tot arbeidsvoorwaarden. Vincent Roders laat HR-professionals kennismaken met de mogelijkheden.
Elke organisatie zou een Chief AI Officer (CAIO) moeten aanstellen, zegt Bernard Marr, expert op het gebied van AI en bedrijfsstrategie.
Oud HR-adviseur Erwin Vink is tegenwoordig manager Data & Analytics. Op de komende HR Day spreekt hij over de impact van kunstmatige intelligentie. Met zijn achtergrond als HRM Adviseur bij Zorggroep Sirjon ziet hij het belang in van het concept The Circle of Influence voor HR, het thema van de dag.
'Diversity of thought' wakkert het kritisch denken van medewerkers aan. Als je dit structureert voor jezelf, anderen in je team en organisatie, vergroot je het lerend vermogen van medewerkers. AI bewijst hierbij goede diensten.
Sollicitanten vinden dat AI-gestuurde werving minder eerlijk en betrouwbaar is dan wanneer mensen kandidaten kiezen. Terecht volgens onderzoekers.
De afgelopen zes maanden hebben veel HR professionals kennis gemaakt met generatieve AI – oftewel computersystemen die nieuwe output genereren. Nu de eerste rage voorbij is en het stof enigszins aan het neerdalen is moeten we bezien wat de hype was en wat er door het gebruik van AI blijvend verandert voor HR.
AI-systemen voor HR zijn flexibeler en intelligenter dan traditionele systemen, stelt Josh Bersin. Het wachten is nu op disruptie van de HR-softwaremarkt.
Eén van de grote angsten wereldwijd is dat AI (Artificial Intelligence) banen gaat kosten, massawerkloosheid zal veroorzaken en op het punt staat de beroepsbevolking wereldwijd te ontwrichten. Die angst is onterecht, volgens HR -analist, auteur en opiniemaker Josh Bersin.
Nu het er steeds op lijkt dat kunstmatige intelligentie (AI) extreme risico's voor de mensheid kan opleveren, moeten leiders in het bedrijfsleven zich inzetten om de gevaren te beperken. Dat schrijven Michael Watkins (IMD) en Ralf Weissbeck (Adecco).
In de top 13 van landen die zich het meeste zorgen maken over de impact van AI op het werk, staat Nederland bovenaan.
Bijna een kwart van alle banen verandert structureel in de komende vijf jaar. Dit blijkt uit het nieuwe Future of Jobs-rapport van het World Economic Forum (WEF). Nieuwe vaardigheden zijn hard nodig, zegt Henk Volberda, die leiding geeft aan het Amsterdam Centre for Business Innovation (ACBI) van de UvA, dat de gegevens voor Nederland verzorgde.
AI kan helpen bij het automatiseren en verbeteren van HR-activiteiten, maar kan AI ook bijdragen aan een humane benadering? Dat vraagt Maarten Renkema zich af.
Steeds meer bedrijven hopen de werknemerstevredenheid te peilen door kunstmatige intelligentie los te laten op de interne communicatie.
Veel taken van bestuurders kunnen door kunstmatige intelligentie worden overgenomen. Dat stelt journalist Zachary Crockett in The Hustle, een nieuwsbrief van softwarebedrijf Hubspot.
Onderzoek laat zien dat het mislukken van verandering primair komt door disengagement van medewerkers. Je moet ze dus áánzetten door ze serieus te nemen. En wel elke dag, ziet Maurik Dippel.
Met de komst van ChatGPT worden de mogelijkheden die data-analyse HR-professionals te bieden heeft nog interessanter én komen ze makkelijker binnen handbereik, schrijft Irma Doze.
HR-professionals hebben er een nieuwe collega bij: ChatGPT. Vier van hen delen hun eerste ervaringen met de bot. Nu al kan de HR-afdeling profiteren van de vele vaardigheden van ChatGPT, vinden zij. Die zullen de komende tijd alleen maar krachtiger worden. “Dit is de toekomst.”
Mede door de introductie van chatbot “ChatGPT” aan het brede publiek heeft het onderwerp Artificiële Intelligentie (AI) de laatste tijd een vlucht genomen. Wat betekent een instrument als ChatGPT voor het HR-vakgebied? Deze en andere ontwikkelingen van AI zouden ook de alarmbellen van CHRO’s moeten laten rinkelen.
De afgelopen Dutch HRM Network Conferentie heeft laten zien dat voor een veerkrachtige omgang met uitdagingen in de samenleving (zoals digitaal werk, ongelijkheid, duurzaamheid), HRM een meer mensgerichte benadering nodig heeft. Zeker wanneer het gaat om de consequenties van geavanceerde technologie. Dit vergt meer samenwerking tussen wetenschap en praktijk.
Sluit u aan bij andere ambitieuze HR-Directeuren. Meld u aan voor de CHRO-nieuwsbrief met waardevolle artikelen, checklists & interviews.
Kan ik u van dienst zijn met een toelichting of advies over alle mogelijkheden? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor u.
CHRO.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor HR professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Anna-Bo Bouwens Community Manager
0646826681 abouwens@chro.nl